Sunday, February 25, 2007

Haninge Kommuns skamlösa sparplaner

Kazim Noir
Mina första skolår minns jag som ljusa, soliga, roliga och oerhört spännande. När jag tänker på att min skola låg i ett flyktingläger, kunde inte erbjuda oss annat än lokaler och lärare känns det som om minnet sviker mig. Som om jag minns det jag vill minnas. Jag söker och söker efter sådant som kunde göra livet surt för ett litet skolbarn men hittar ingenting fram till dess att kriget bröt ut. Jag minns inte ens att jag frös i skolan trots att vi inte hade någon värmekälla i klassrummen på vintrarna.
Med sorg konstaterar jag att jag önskar att min son fick gå i en sådan skola och inte i den svenska skolan ála Haninge idag.

För varje morgon han går till skolan kramar en iskall hand mitt hjärta.
Jag undrar hur hans skoldag kommer att bli. Kommer han att lära sig något överhuvudtaget? Blir det bråk och slagsmål i skolan idag? Hur bullrigt är det där egentligen? Kommer fröken att vara sjuk igen? Kommer han att bli knuffad? Retad? Slagen?

Det såg ganska ljust ut fram till någon månad sedan. Skolan hade arbetat hårt för att komma till rätta med de värsta problemen. Men då fick jag veta att Haninge kommun har räknat fel och att man måste spara igen i skolorna i Haninge. Min sons skola måste spara flera miljoner. Det innebär att 12 personer måste gå. Samtidigt som vi behöver minst 25 till för att få skolan att fungera överhuvudtaget.

Haninge kommun sparar inte i brist på pengar. För det finns mellan 50 och 100 miljoner svenska kronor över i kommunens kassa. Man sparar på skolan därför att man kanske funderar på en skattesänkning.

Hur i helvete kan man få för sig att de som bor i kommunen, åtminstone de av oss som har barn, föredrar skattesänkningar framför en uthärdlig situation för våra barn i skolan? Här ligger vi föräldrar sömnlösa månad efter månad, ringer varandra och mejlar och undrar hur vi ska bära oss åt för att hjälpa våra barn medan kommunen tror att vi skulle jubla om vi fick några ören eller kronor tillbaka på varje hundralapp vi tjänar.

Situationen i Haninges skolor är så usel, att vi föräldrar har dåligt samvete när vi skickar våra barn dit. Vetskapen om att vi skickar våra barn till en miljö som vi själva inte skulle stå ut med, gör att vi knappt kan se varandra i ögonen. Jag och många med mig är beredda att betala mer i skatt om vi blir lovade att våra barn kommer att få det bättre i skolan.Jag säger att om det försvinner 12 vuxna från min sons skola, kommer jag att hålla honom hemma tills jag flyttar från Haninge Kommun. Jag undervisar ju honom själv för det mesta ändå. Och det finns gränser för vad vi kan utsätta våra barn för.

No comments: