Tuesday, January 30, 2007

När orden flyter samman

Arvet, av Tamam Shammout

Nu är det officiellt bekräftat. Det finns mycket höga halter anrikat uran i jordprover tagna från Libanon. Två olika engelska laboratorier som använt två olika testmetoder kom fram till exakt samma resultat.
Finns det någon naturlig förklaring till detta? "Nej", svarar Frank Barnaby, F.d. sakkunnig hos engelska försvarsdepartementet. "Anrikat uran är extremt kostsamt att framställa. Ingen går omkring och strör anrikat uran här och där."!
Vad är nyttan med det? Frågar reportern. "Det finns ingen nytta med det. Det är inte så att det gör de traditionella vapnen mer effektiva. Man kanske har använt det för att dölja användandet av uttjänt uran som finns i nya missiler men båda är ju extremt giftiga. Jag vet inte varför man har använt det. Jag vet bara att vi måste arbeta för att förbjuda användandet av alla former av uran i alla krig. Jag har ju sett vad det ställde till med vid Balkan och i Irak. Det är extremt cancerframkallande och skadar arvsmassan!" Det säger Frank Barnaby. I övrigt är det tyst i Väst, av någon anledning.
Det är tyst inom mig också. Jag har inte kunnat tala med mina syskon på två månader. Det går bara inte att tala med dem sedan jag hört att raketerna som fallit mindre än 500 meter från deras bostäder innehöll anrikat och uttjänt uran. Orden flyter samman bara.

No comments: