Saturday, October 14, 2006

Ramadan, Frossandets heliga månad

Inledningssuran i Koranen
al-Fatiha

Säga vad man vill om Profeten Muhammad. Men någon ointelligent person var han inte. Tvärtom. Många gånger häpnar jag över det insiktsfulla, det skarpa och oerhört begåvade i det han sa. Han var helt enkelt en människa långt före sin tid. Jag undrar hur han hade varit om han fanns bland oss idag. Vem skulle kunna vara jämförbar med honom?
Ingen aning. Det är ju bara en hypotes. Men jag vet vad jag skulle jämföra oss, hans efterföljare med.

Jag tänker på plågan Ramadan, jag menar den heliga månaden Ramadan. Det profeten ville var ju att muslimerna skulle känna på hungern för att kunna identifiera sig med de fattiga. Man skulle stå ut med hunger och törst för att uppfostra sin personlighet,

sin vilja.

Hur är det med Ramadan idag? Jo, man frossar i teveserier dygnet runt. Man frossar i bjudningar och fester. Det är en frossandets och hänsynslöshetens heliga månad. Från vanligt folk som frossar i alla möjliga rätter och drycker nätterna igenom till handlare som skinnar sina fattiga kunder så långt det går och går det inte så får de väl vara fattiga. De får vara utan mat. Så är det idag i många muslimska länder. Och de som har råd? Jo, man bryter fastan med soppa, sedan är det varmrätter, sedan sötsaker, sedan frukt, etc. från det att solen går ner tills den går upp igen. Här i lilla Sverige går mathandeln upp med drygt en miljard under Ramadan.

Priserna på olika matvaror går upp så mycket i en del muslimska länder nuförtiden under Ramadan att vanligt folk inte har råd att köpa vanlig mat. Marockanerna t.ex. har inte råd att köpa fisk idag. Trots att landets kust är 3000 km lång. Jag vill inte föreställa mig hur de fattiga i Egypten har det. Där har de ju inte råd med mat hela året och trots det går priserna upp i Ramadan. När en känd dansös och skådespelerska dukade långa bord med mat på gatan för fattiga att bryta sin med, för några år sedan, tog det hus i helsike bland landets religiösa ledare, för att dansösens pengar inte var "rena", således var hennes mat oren också. Hungern har ingen lag, mina herrar. Att dansa ihop pengar till mat till fattiga är långt mera hederligt och rent än att stjäla ifrån dem. Och ni, fattiga muslimer, när genomför ni en Ramadanrevolution? Det var ju en av våra förfäder som sa: "Det förvånar mig att den som inte hittar mat i sitt hem, inte går ut bland folk med ett svärd

i sin hand."

No comments: