Friday, May 25, 2007

Libanon mellan al-Qaida och USA

Hassan Nasrallah


Sayyed Hassan Nasrallah talade ikväll. När Nasrallah talar, lyssnar jag! Med alla sinnen. Med hela kroppen. (Det är inte så att jag är kär i karlen eller ens vill leva i ett samhälle styrt av hans parti). Jag lyssnar noga på Nasrallah därför att han är den ende som talar sanning i Libanon idag. Och därför att han är den ende som har något att säga, till skillnad från de andras hyckleri.
Oavsett, vad man tycker om Nasrallah personligen eller om Hizbullah i allmänhet.
Hans lugn och hans lågmälda ton var ett dåligt tecken. Att han talade på dialekt, på sitt pojkaktiga vis, gjorde mig orolig. Men när han började skämta lite smått blev jag riktigt rädd.

Nasrallah talade ikväll så som han talar när läget är kritiskt.
Nasrallah talade ikväll så som han talar när katastrofen är ett faktum.

Han talade länge vitt och brett, om läget i Libanon, om de olika turerna i tjafset mellan regering och opposition och kallade till bildandet av något som han beskrev som "en räddningsregering, eller en undantagsregering". Men till slut, kom han till allvaret:

Det som händer i det palestinska flyktinglägret Nahr al-Bared, om den libanesiska arméns betydelse för ett sammanhållet Libanon, om "nygamla projekt" som att invadera och gå bärsärkargång i palestinska flyktingläger. Om de skrämmande minnena som vaknade till liv när han hörde unga libaneser tala om att "lägga Nahr al-Bared i ruiner".

"Det väcker skrämmande minnen från det förflutna! Moralen kräver av oss att betrakta Nahr al-Bared som vilken libanesisk by som helst. Vem skulle bomba sönder och utsätta 35 000-40 000 människor i en libanesisk by för bombardemang och attacker bara för att det inne i byn finns ett kriminellt gäng?", sa han.

Sedan kom han med några påståenden, det som jag helst inte ville höra. Bland annat sa han:

"Det finns de som sitter vid makten i Libanon idag, som har haft kontakter med Fath al-Islam, som förde hit dem, och som förde över pengar och vapen till dem!"

"Bush sa att man, i och med kriget i Irak, och i Afghanistan, fick möjlighet att slåss mot al-Qaida i Irak och Afghanistan, istället för i USA. De amerikanska planen med som landade i Beirut idag, gör Libanon till ett nytt slagfält mellan USA och al-Qaida!"

"Det är inte så att USA plötsligt börjat älska Libanon. USA gick inte ens med på ett eldupphör mellan Hizbullah och Israel i somras trots alla vädjanden om eldupphör. Det som USA gör idag är att förvandla Libanon till ett nytt Irak."

Ja, Sayyed Nasrallah. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du har fel! Men, dessvärre, tror jag att det du säger är sant den här gången också.

No comments: