Wednesday, May 23, 2007

Ränderna går visst aldrig ur

Palestinska flyktingar i Libanon
...
Jag har skakat av köld hela natten. Orsaken är inte bomberna och skjutandet i Gaza, inte Israels flygraider där och inte explosionerna i Nahr al-Bared heller. Det som får mig att skaka av köld är hundratals unga libaneser som demonstrerade i hamnstaden Tripoli igår och krävde att få vapen och den libanesiska arméns tillstånd att få gå in i Nahr al-Bared.
Plötsligt visar Libanon ett av sina ohyggliga ansikten. Den libanesiska statens största svaghet, är den lilla libanesens stöddighet och skjutglädje, alltid vid fel tillfälle.I somras invaderade Israel södra Libanon. Medborgarna i söder fick klara sig själva. Inga ungtuppar från norr eller andra ställen i Libanon krävde vapen eller erbjöd sig att gå söderut. Den libanesiska armén lyfte inte ett finger för att försvara landets medborgare i de sydligaste byarna eller ens i Beiruts södra förorter.
Men mot ett palestinskt flyktingläger som är kidnappat, ja, då är man beredd att skjuta och gå in. Och det har man gjort förut. På 1970-talet gick man in i palestinska flyktingläger, som Nabáa, Maslakh, Karantina och Tall al-Zaatar. Dessa flyktingläger finns inte längre. De raderades från kartan för gott. På 1980-talet gick man in i Sabra och Shatila, först kristen milis och ett par år senare var det Amal-milisen. Båda gångerna var resultaten förödande. Andra flyktingläger angreps, belägrades, sköts sönder och samman, svältes ut. Hade det inte varit för Hizbullah och vänstern som gjorde sitt yttersta för att stoppa slakten hade massakrerna räknats till många fler idag.

Unga libaneser har gått in i mitt eget hem. Väckte oss med pistoler mot tinningen även när vi bodde mitt i stan. Enda förevändningen var att vi var just palestinier. Om inte våra grannar hade lagt sig i, hade inte jag suttit här idag. Redan för länge sedan stod det klart för mig att det som knäcker Libanon, är dess oorganiserade medborgare som har för lite insikt, för stora egon och för kort stubin. För medan vänstern och faktiskt även Hizbullah arbetat hårt för att höja medvetenheten hos sina medlemmar, forstsätter de andra att vara vind för våg, att kräva att få vapen, för att skjuta åt fel håll. Alltid!

5 comments:

Anonymous said...

"för stora egon och för kort stubin"

Libaneserna kanske kommer ihåg händelser som Damour, där palestinska terrorister under Yassir Arafats ledning massakrerade en hel kristen libanesisk stad.

Idagsläget har stämningarna lugnats, men när de ser att nya palestinska terrorister får uppehålla sig fritt i de palestinska städerna i Libanon så blir de förbannade. Därav applåderna när armén började rensa upp.

Däremot håller jag självklart med om att armén måste respektera allmänna regler när man tar itu med terroristerna. Man får inte utsätta oskyldiga människor för oproportionerligt stor fara.

Men allt är palestiniernas eget fel. Det är dem som har ansvaret att hålla ordning i Nahr al-Barid. Libanesiska myndigheter får inte gå in, enligt avtal med PLO. Nu har palestinierna byggt upp terrorgrupper i Nahr och andra ställen. Därmed bör skulden läggas på palestinierna.

Rawias Morra said...

Ja, kära Andersson, jag var mycket tveksam till att publicera din kommentar av en enda anledningen, nämligen uttrycket "rensa upp". Det är ett uttryck som används i samband med skadedjur och ohyra, eller när man talar om skräp, ovärdigt att använda när man talar om människor. Det är sådana ord man änvände i Nazityskland när man talade om judarna.
Det som du kallar "palestinska städer" är samhällen som lever på mark hyrd av FN. De får enligt libanesisk lag inte arbeta eller äga. De saknar medborgarskap och socialaskyddsnät.
Libanesisk polis hindrades att komma in i flyktinglägret därför att när de gjorde det på 1950-60-talen lät de piskan och böteslapparna tala.
Jag kan mycket väl föreställa mig dina tankegångar. Damour minns jag väl. Det var inte palestinierna som attackerade Damour, det var alla i den libanesiska vänstern och alla muslimska fraktioner inklusive några palestinska element.
Damour ligger på vägen mellan Beirut och hela södra libanon. Många människor slaktades som får i Damour, när de försökte passera söderut eller norrut, därför att det stod ordet "Muslim" i deras id-handlingar.
Inga massakrer kan någonsin förklaras eller bortforklaras, men så funkande saker och ting i Libanon då. Dessutom hade flera palestinska flyktingläger massakrerats innan, och många tusentals människor hade mördats och lemlästats på vägarna.
Jag ser inte palestinierna som terrorister, som du gör. Om någon kom och körde dig från hus och hem därför att Gud hade gett honom rätten till det för 5000 år sedan, skulle du också förvandlas till det som du avskyr så hjärtligt idag. Tro mig.
Tack för din kommentar i alla fall. Men nästa gång, var snäll och håll dig till ett människovärdigt språk. Dessutom, skriver man så intressanta inlägg om så allvarliga ting, bör man stå för det med hela sitt rätta namn!

Anonymous said...

Jag ber om ursäkt om du uppfattade "rensa upp" som nedsättande. Självklart menade jag agerandet mot Fath' al-islam, och inte mot oskyldiga palestinier.

Att jag kallar Nahr m.fl för palestinska städer beror på att de faktiskt är det idag, och även SVT beskrev dem så. Till och med den extrema israelkritikern Nabila Fattah, i sina texter från Libanon, kallar dem så.

Med all respekt för individuella palestiniers lidanden, så kan man gott säga att ca. 95% av invånarna i dessa städer inte har flytt någonstans, utan är födda i Libanon. Det betyder inte att de har det bra idag, och det beror, precis som du säger, på den omänskliga behandling som de libanesiska myndigheterna utsätter dem för (förbud att arbeta i de flesta yrken, omöjlighet att rösta, bristande rätt till sjukvård m.m.). Denna behandling bryter mot FN:s stadga om mänskliga rättigheter. Jag är mycket besviken och förvånad över att palestinier i Sverige och i resten av världen inte protesterar högre om detta (istället för att paradera med Hizbollah-flaggor och skrika Qatl al-Yahuud i Stockholm).

Men precis som barnen till fd. flyktingar från Andra Världskriget (över 10 miljoner) idag lever i andra länder (och inte kallar sig flyktingar längre), med medborgarskap i de länderna, så måste också de palestinska ättlingarna till fd flyktingar integreras i de samhällen där de bor.

Jämför också skapandet av dagens Indien och Pakistan (då öst- och västpakistan) som innebar en flyktingström/befolkningsväxling på 15 miljoner människor. Dessa båda stater skapades genom delningsplanen av det brittiska Indien 1947. Arabförbundet röstade i FN ja till delningen av Indien, och skapandet av det muslimska Väst- och Östpakistan (idag Pakistan respektive Bangladesh). Samtidigt röstade de nej för skapandet av en judisk och en muslimsk-arabisk stat i det brittiska Palestina, och startade krig istället.

Detta är ett monumentalt hyckleri.

Jag tror också att många libaneser och historiker skulle bli förvånade av ditt påstående att palestinierna (PLO-Fatah) knappast var inblandade i massakern i Damour (vilket ju var en av förklaringarna till att falangisterna massakrerade Sabra och Shatila-lägren som hämnd).

PLO-fatah hade en så pass destabiliserande roll och separatistisk agenda i Libanon, efter expulsionen från Jordanien, att till och med syrisk-vänliga Amal gick in i flyktinglägren och massakrerade tusentals palestinier, strax efter falangisternas aktion (men detta hörs sällan talas om idag).

Men låt oss inte gå in på historien och börja polemisera. Jag uppskattar din blogg därför att du, i mitt tycke, är en av få palestinier i Sverige som försöker argumentera sakligt, utan hat och utan ständiga historiska förvrängningar. Dessutom har du förmågan att diskutera annat än bara palestiniernas offerroll, vilket jag tror är det första steget mot att kunna lösa problemen. Alla parter har gjort och gör stora fel i Mellanösternkonflikten. Jag hoppas idag att palestinierna i Gaza och Västbanken kan byta regim till en som välkomnar ett fredsavtal.

Mvh
Andersson (mitt internetnamn)

Anonymous said...

"Jag ser inte palestinierna som terrorister, som du gör."

Förtydligande: jag ser inte heller "palestinierna" som terrorister. Lägg märke till att jag talar om specifika grupper (Fath' al-Islam) exempelvis.

Jag tror att det är viktigt att man, även som palestinier, kan vara överens om att ÄVEN vissa palestinier kan vara terrorister. Den gruppen är utan tvekan det, precis som Islamiska Jihad och Hamas.

Jag tror att palestinier som förnekar att det finns palestinsk terrorism (jag säger inte att du gör det) gör palestinierna en otjänst. Resultatet blir att andra människor klassar ALLA palestinier som terrorister istället. Därför tror jag att det är viktigt att vara överens om definitioner på specifika grupper som enligt alla rimliga definitioner är terrorister.

Lägg också märke till att jag talar om specifika politiska palestinska ledare och grupperingar (ex. PLO-Fatah). Min kritik handlar om detta. Inte om generella befolkningsgrupper.

Jag hoppas att det inte blir i Libanon som i Gaza. Där är kaoset och blodspillan nu så stort att många palestinier önskar att Israel kommer tillbaka och tar över. Se det här brittiska TV-reportaget från Gaza, där sådana åsikter kommer fram.

Rawias Morra said...

Andersson,
Med all respekt för dina argument, finner jag att du insisterar på att palestinierna "måste" finna sig i sitt flyktingskap, och smälta in i samhällen där de bor idag. Men dina kunskaper i just denna fråga är så bristfälliga, att minsta förklaring från mitt håll skulle kräve en tegelsten till avhandling.
Du verkar också ha missat att alla har konstaterat, inklusive Samir Jaajaa, ledare för Libanons Stykor,(som massakrerade Sabra och Shatila) och Fuad Seniora, Libanons Premiärminister, att Fath al-Islam inte är palestinier och inte har med palestinierna att göra annat än att de har tagit palestinierna och palestinafrågan som gisslan.
De som jag talat med i Nahr al-Bared menar att dessa människor inte allas hör dit. Men de vågar inte avslöja deras nationaliteter per telefon.
Jag hoppas att du mänskligt sett, kan se framför dig en palestinier, med systar, mor, barn och hustru, i ett flyktingläger. Tror du att en sådan människa, skulle begå terrorhandlingar i sitt eget kvarter? Det vore ju minst sagt idiotiskt och kontraproduktivt.

Hur som helst. Vi tänker inte ge oss innan vi för vår självständiga palestinska stat. De som lämnade palestina, min mor bland många andra till exempel, förtjänar en upprättelse. Och vi ska föregå med gott exempel för att visa att man inte kan göra så mot ett folk igen.
Israel blir inte av med oss bara för att tiden går. Just när det kommer till oss verkar tiden stå märkligt stilla.