Thursday, May 17, 2007

MIN BIKINI ÄR I FARA

Naji al-Ali, emanicipation på arabiska
....
Jag har redan laddat upp inför sommaren med en knallgrön bikini. Jag har köpt den, tvättat den och lagt den vördnadsfullt i lådan i väntan på ett första dopp.

Färgen valde jag omsorgsfullt. Den SKA var så iögonfallande som möjligt. Och jag har verkligen förberett mig på att bemöta de elaka blickarna från mina beslöjade systrar vid bassängen och vid sjöstranden.

Jag har verkligen känt mig illa tillmods när jag badat med min son medan mina beslöjade systrar blängt elakt och föraktfullt på mig. Och inte lite förbannad har jag varit. Jag har i hela mitt liv badat i bikini, både i Libanon och i Sverige och jag har inte lust att sluta med det för att en del tycker att jag bär mig skamligt åt.

Men så ikväll läste jag att Pia Kjaersgaard, ledare för Dansk folkeparti, vill att Danmark ska totalförbjuda muslimska sjalar. Och då känner jag en obetvinglig lust att åka till Botkyrka och shoppa. En och annan burka borde jag väl hitta någonstans. Sedan ska det kanske bära av mot Köpenhamn.

Men så tänker jag på min bikini. Hur sjutton ska jag bära mig åt??? En lysande idé börjar gro i min hjärna. Jag har nämligen en löjlig gardin som är så tunn och skir och genomskinlig att jag skäms för att hänga den för nåt fönster. Den känns helt meningslös.
...
MEN, om jag syr en burka av den, kan jag ha den ovanpå min knallgröna bikini och reta gallfeber på hela världen om jag så vill. Skirt, glansigt, snudd på osynligt tyg till burka ovanpå min knallgröna bikini… beslöjad och naken på en och samma gång… med tuttarna putande ovanför min halterneck bikinibehå och fläsket väl synligt genom burkaeländet… inte ett mikrogram silikon så långt ögat når… äkta muslimskt hull med celluliter och allt… Inte så dumt faktiskt. Inte alls dumt…

9 comments:

Anonymous said...

Hej, Rawia!

Karin här, från Undertext.

Nu har ju Lille havefrue burka!

Jag kommer dels att tänka på Kraka (hette hon väl?) i nordisk mytologi - både klädd och oklädd - och inser att jag gjort nåt liknande själv.

Jag är inte rädd för beslöjade kvinnors ilskna blickar, utan för magrare medsystrars dito.

När jag och min syster åkte till Grekland med våra småttingar i höstas hade jag sytt ett omklädningsttält (!) av ett illgrön-rosa-gult mesh-tyg.
Det var genomskinligt (dvs tunt, så det skulle rymmas i resväskan), men svårt att se igenom eftersom mönstret var så skrikigt. He he.

Heja Rawia!

Anonymous said...

Kaaarrrriiinnnn!

Havefrue skulle lägga benen på ryggen, om hon inser att du jämför mig med henne. Hon skulle nog föredra att lämna Köpenhamn och söka asyl i Afghanistan.
Magrare medsystrar vet inte heller vad de går miste om! (Gapflabb)...
Då vet jag vem jag ska be om hjälp i min sömnadsprojekt. Dyker upp i ditt rum snart med tyg och symaskin!

Kram
King Size Roro

Anonymous said...

Lysande! Jag tycker absolut att du ska göra det. Det är alltid kul att provocera och här slår du dessutom två flugor i en smäll.

Rawias Morra said...

Visst, måste göra det någon gång.
Måste bara raka benen först!
Usch, skojar... kanske...
Jo. Det har ju alltid cirkulerat en massa skämt om slöja och nakenhet i den muslimska världen... det här var bara en variant...

Anonymous said...

Snart har sommaren gått, har du badat? Blängde dina medsystrar.

Den riktigt urgamla sed som fanns i Sverige (landsbygden) var att folk badade nakna ute i lite avskildhet men med en viss uppsikt, simkunnigheten var inte så stor.

Det handlade mycket om renlighet väldigt lite om nöjesbad och att vattnet var inte så kallt.
Att värma badvatten krävde mycket ved, något som begränsade tvätt och badmöjligheterna på vintern.

Själv har jag inte tagit något sommarbad ute än, med stigande ålder har jag blivit en riktig badkruka.

Rawias Morra said...

Nej, jag doppat mig ett par gånger men inte riktigt badat. Tillfälle fanns, men jag avstod faktiskt för vardinnan för hela utflykten var beslöjad.
Men, det har ju inte varit någon sommar, känns det som.

Med stigande ålder börjar jag nästa föredra bassäng! :)
Med stigande ålder? Hur gammal är du? femtinånting? Det är väl inget! Skyll på nåt annat, typ Jinges blog!
Jag satsar på nästa vecka, vem vet, det kanske blir så pass varmt att man vågar??

Hälsningar
Rawia

Anonymous said...

Sextionågonting. Numera föredrar jag mitt antika gjutjärnsbadkar, det är djupt. Ett glas vin, lite komplicerad musik och varmt vatten är avslappnande.
Jag tror att jag har hört vilken förort du bor i, (angående villor i Jinges blogg) lite tankfullt har jag undrat om jag har sett dig där i centrum, de gånger jag har varit där.
Jag och en kompis brukar gå ut och ta en kopp kaffe och titta på folk.
För övrigt bodde jag i dessa trakter men flyttade ut och en bra bit bort.

Åter till bad, jag tro jag avstår utomhusbad tills klimatförändringen har höjt vattentemperaturen till det komfortabla.

Jag skrev ett tidigare svar men det verkar ha försvunnit ut i den elektroniska djungeln.

Hälsningar

Christer W

Rawias Morra said...

hehe...
Så du tycker att hela jorden ska halvkoka först... du är så festlig.

Var får man tag i gjutgärnsbadkar? Vilken lyxnisse du är...

Hojta nästa gång du ser mig. Jag vet ju inte hur du ser ut.

Ledsen om en av dina kommentarer har kommit bort. Jag såg ingen i alla fall!

Hälsningar
Rawia

Rawias Morra said...
This comment has been removed by the author.