Friday, August 25, 2006

Homosexualitet är inte detsamma som pedofili

En tredje på väg
av Ismael Shammout
Palestinsk konstnär
Man blir så bedrövad när man år efter år hör folk propagera mot homosexuellas rätt att skaffa barn. "Vuxna har inte rätt till barn men barn här rätt till föräldrar", sa kds partiordförande igår. Jasså? Tänkte jag. Är det verkligen så? Nej, det tror jag inte alls. Det som han inte säger är att han tror att homosexuella inte är lämpade att ta hand om barn, att de kommer att utsätta dem för sådant som heterosexuella föräldrar inte utsätter sina barn för. Vad skulle det vara? Jo, man tror att homosexuella är pedofiler och pedofiler ska inte ha barn i sin vård. Men det är sådant som ingen jävel talar offentligt om.
Så fel de har. Så fruktansvärt fel. För det är ingen som kräver någon sorts garanti av heterosexuella att inte utsätta sina barn för det ena eller det andra. Den enda kvalifikationen man behöver som heterosexuell är sin förmåga att gå till sängs med en människa av motsatt kön.
Därefter är det ingen som undrar om man är pedofil, förbrytare, monster eller gangster. Jag har varit på MVC och på BB och där var det ingen som tog reda på om jag visste vad jag hade givit mig in på och om jag var redo att ta emot det nya livet som var på väg.
Jag minns inte att jag någonsin hört eller läst om honomsexuella föräldrar som utsatt sina barn för sådant som tidningssidorna är fulla av jämt. Sådana som torterar sina barn till döds, som super och knarkar och tvingar barnen att bli föräldrar till sina föräldrar. Dessutom så tror jag att de allra flesta pedofiler lever i heterosexuella relationer, resten är enstöringar. Det är sådant som samhället borde lägga ner resurser på för att ta reda på vad som är vad.
Jag tror att homosexuella är mer förberedda och har tänkt mer på vad de ger sin in på. än heterosexuella. De lever i åratal av kärleksfull längtan efter barn och därför tar de emot barnet som den himmelska gåva det egentligen är.
Men om alla nuckor och griniga gubbar i beslutsfattande positioner fortsätter att hindra homosexuella från att adoptera eller skaffa barn på det sätt som passar dem bäst, kommer vi aldrig att ta reda på hur bra dem är som föräldrar.
Frågan är om vi, det så kallade samhället kommer att ta emot deras barn så som vi tar emot de heterosexuellas barn. Kommer våra barn att leka med dem som vanligt? Sova över hos dem som vanligt?... Är vi lämpliga som medmänniskor?

No comments: