Sunday, September 10, 2006

Ledig...



Gamla Palestinska fat
Skulle ha varit ledig igår, barnledig också. En enda sak ville jag av denna lördag, att hinna gå och klippa mig. Trodde jag…
E-mail från en vän som jag arbetar med, vill ha vissa texter urplockade ur en bok jag översatt, från arabiska. Det såg ut som ett litet uppdrag. Det tog tre timmar. Sedan åka till Kungsholmen, plocka upp författaren, åka till studion, spela in texterna, sedan åka till ett annat ställe, filma, dagen var över.
Kom hem och slängde mig på soffan. Vaknade till medvetande åtskilliga timmar senare…
Söndag, ledig… storhandla, plocka ur kylskåpet och slänga det som hunnit bli gammalt, städa, diska, tvätta,… dagen är över. Är så trött att jag grinar. Ändå har jag inte hunnit stryka och laga mat… På måndag är jag tillbaka i grottekvarnen, som alla andra. Det är ett jävla jobb bara att finnas till. Ekvationen går aldrig ihop. Jag har en gåta att lösa. Hur hinner en del människor baka? Sy? Göra saft eller sylt? Odla sina egna grönsaker? Bjuda varandra på middag? Motionera? Läsa? Det måste vara av ett annat släkte… de är knådade av en annan sorts jord… Kanske är det en annan Gud som blåste i deras lungor en del av sin egen ande…

No comments: