Monday, November 13, 2006

Mostefa Souag, chef för al-Jazeeras forskningscentrum

Mostefa Souag
Jag har alltid funderat över hur det kommer sig att den arabiska renässansen alltid kommit av sig. För det är ingen hemlighet att arabvärlden, i vissa avseenden, särskilt det religiösa, befinner sig i en långdragen och högteknologisk medeltid. Där mörkret och inte bara upplysningen, använder sig av Internet.
Kan en tevekanal, eller rättare sagt, en mediekoncern, som al-Jazeera har blivit idag, förändra historiens gång? Att tvinga fram en renässans genom att balansera på kniveggen, mellan de reaktionära krafterna inom arabvärlden och misstänksamheten utifrån? Kan al-Jazeera arbeta för ett arabiskt, intellektuellt och vetenskapligt uppvaknande utan att hotas av västerländska raketer som hotar att jämna dess byggnader och dess medarbetares drömmar med marken igen? Är det så att man i väst ser med oblida ögon på al-Jazeera för att den inte kommit till genom någon biståndsprojekt utan är helt och hållet en arabisk framgångssaga genomförd med arabiska pengar och arabiska, självständiga idéer?

I bokmässan i Göteborg för några veckor sedan träffade jag Mostefa Souag. En medelålders man med hårt markerade manliga drag, en mjuk röst, ett varmt leende och en fantastisk förmåga att koncentrera sig på och tala om det han brinner för trots att en massa människor slet i honom åt olika håll.
Mostefa är en algerier som arbetat och undervisat i journalistik, arbetat för BBC i många år innan han sadlade om och började på al-Jazeera.
Nu är denna herre ansvarig för den absolut viktigaste institutionen som håller på att grundas i arabvärlden, nämligen al-Jazeeras forskningscentrum i Doha, Qatar.
Han berättade ingående för mig om projektet under bokmässan men jag var så upptagen med tanken på om den där mannen som stod framför mig insåg vidden av och allvaret i sitt uppdrag, att det hindrade mig från att ta in allt. Jag bara stirrade på honom och kände att mascaran höll på klibba fast i ögonvrån på grund av intensiteten i blicken. Som tur är utbytte vi email-adresser för att fortsätta tala om det som vi inte hann med mellan de olika seminarierna och mötena. På en fråga om vad forskningscentret är och hur det är tänkt att se ut och fungera svarade Mostefa ingående och detaljerat. Jag får be om att återkomma med en sammanfattning, en beskrivning av det som jag återigen kallar för det viktigaste och mest intressanta projektet i arabvärlden idag.

No comments: