Friday, April 27, 2007

Jag tackar Gud för min svartskalleparabol

Samia Halabi, Palestina
...
Vad är det som har hänt på SVT egentligen? Jo, jag har för mig att Christina Jutterström härjade där alltför länge. Hon slutade men skadan var redan skedd. Och kvar finns ju programdirektören, Jacobsson heter han nog, som så fort han får en allvarlig fråga, ler fånigt och kommer med ett ännu fånigare svar.

Jag tittade imorse på morgonsändningarna på SVT, medan jag gjorde i ordning frukost och skolväska och gymnastikpåse till grabben.

Vad var det jag såg och hörde? Jo, en massa trams om nagelskulptur, stålmannen och Stjärnorna på slottet.

Herre Gud i himmelen. Vi har en regering som håller på att ändra Sverige i grunden och som bäddar för ett samhälle där klasskillnaderna skär som en laserstråle. Frågor som arbetslöshetsförsäkring, sjukförsäkring och bostadsbidrag till ensamstående föräldrar, som helt enkelt måste diskuteras. Vi har en skola som inte fungera och integrationsproblem som vi ännu inte anat vidden av.

Det finns en hel planet där ute där det händer saker som vi som bor i Sverige är intresserade av att veta. Man trodde att det där ingick i SVT:s public service uppdrag.
Icke. Det är nöjespanel hit och stålmannen dit. Det är spelrecensenter och seriösa reportrar som tvingas ägna sig åt något så lömskt som nagelskulptur. Är det det senaste inom jämställdhetsdebatten? Gud hjälpe den kvinnan som visar sig ute med vanliga rena klippta naglar som inte kostar ett skit. Nehe. Skulpterade, målade, strassbeströdda och ornamenterade naglar ska det vara. För några pix i månaden. Skit samma om ungarna får mat eller inte. Men vem sjutton ska hålla i skurtrasan? Tänk om man skär näsan av sin unge när man snyter hans näsa med silikonklorna?

Vart tog de seriösa intervjuerna vägen? De intressanta personerna? De livsviktiga frågorna?
Var i helvete håller Eva Hamilton hus?

No comments: