Monday, December 25, 2006

Magi Farah, Mellanösterns nya profetissa

Magi Farah
Igår gick telefonerna varma. Man varskodde varandra om att Magi Farah fanns att beskåda och höra på anb, en libanesisk satellittevekanal. Glöm Jesus, Muhammad och alla andra profeter. Vid varje årsskifte är det Magi, (en kristen libanesiska som arbetade inom media innan hon sadlade om och blev spågumma), som gäller, från Atlanten till Baghdad.

Ja, jag mutade iväg min son från tevesoffan och satt och såg på och hörde på Magi. Jag är inte bättre än alla arabiska prinsar, prinsessor, presidenter, premiärministrar, parlamentariker, artister, börshajar och vanliga dödliga som sitter knäpptysta och insuper varje ord hon säger under de 2-3 timmarna hon tillbringar med att ge en kortfattad information om det som står i hennes bok som har blivit ett måste för alla som har råd med den i arabvärlden. Det verkar som om ingen säljer så bra där som Magi Farah helt enkelt. Hon säljer för bra. Två förlag är åtalade för piratkopiering av hennes bok för 2006.

Jag minns att jag såg henne av en slump förra året och hörde hur hon förutspådde svåra omvälvningar i Libanon och en lättnad som skulle komma i augusti, (eldupphör) men det jag minns tydligast var att hon sa att den dåvarande premiärministern i Israel, Ariel Sharon skulle försvinna från den politiska scenen och det gjorde han. Men om man betänker Sharons ålder var det nog inte så dumt gissat.
Vad säger hon om 2007? Det är de stora omvälvningarnas år i Mellanöstern och världen. Kupper, krig och annat smått och gott.

Sedan malde hon på om allt möjligt, politik, planeter, politiker, kändisar, aktiemarknad och jag vet inte vad. Jag hängde med pliktskyldigast tills hon började berätta om hur året skulle vara för folk födda i de tolv stjärntecknen och till sist kom hon fram till fiskarna.
Det var verkligen inte roligt att höra. Jag ska, enligt Magi, ligga lågt. Inte ta några viktiga beslut. Inte skilja mig och inte gifta mig förrän mot slutet av året. Ett år fyllt med kamp och svårigheter och som kan bli ett straffets eller belöningens år.

Ja, ja. Någon belöning väntar jag inte någonstans från och inte något straff heller. Männen står inte i kö för att gifta sig med eller skilja sig från mig precis. Och framförallt, lägra än så här kan jag omöjligen ligga. Det är ju för sjutton gubbar 1000 meter under havsytan. Nej, man ska nog höra till ett annat släkte om man ska ha någon glädje av Magis profetior.

No comments: