Friday, December 22, 2006

Rita Odeh, Inbillningens speglar

Ismail Shammout
Zainab

Inbillningens speglar

Är det inte dags för mig
att från parfymflaskan
befria min …kropp
Att från stammens likkistor
befria min … smärta
Att från förtryckets galge
befria min … hals
och att från inbillningens speglar
befria mitt … ansikte
för att söka min röst
i måsarnas pladder
med havets vågor
och för att göra en teckning
över min existens
av papprets viskande
till bläckets vågor
Översättning från arabiska: Rawia Morra

مـرايــا الوهــــم

أما آنَ لي أن
احرّرَ من قارورة العطر
... جسدي
أحرّر من توابيت القبيلةِ
... وجعي
أحرّر من مشنقة الغبَن
... عُنُقي
ومن مرايا الوهم
... وجهي
لأبحثَ عن صوتي
في ثرثرة النّوارس
لأمواج البحر
وأرسم بطاقة كِياني
في وشوشة الورق
لأمواج الحبر
تأليف: ريتا عودة
ترجمـتهــا إلى السويدية: راوية مرة

No comments: