Tuesday, December 05, 2006

Snälla SVT, inga program om invandrare!

En dröm, Vladimir Tamari
palestinsk konstnär

Alla har vi fördomar. De är svåra att komma ifrån. Det mesta kunskap vi skaffar oss sedan barnsben handlar om egna erfarenheter. Särskilt när det gäller andra människor.
Jag har en massa fördomar om homosexuella t.ex. Mina erfarenheter av homosexuella män i synnerhet har varit så positiva, att jag liksom ser dem som bättre än heterosexuella per automatik. Som om de var mer änglar än människor. De utgör inget hot mot kvinnor för de har inga maktanspråk när det gäller kvinnor. Heterosexuella män, i många av världens kulturer, ser själva sexualakten som en sorts maktutövning. Går inte kvinnan med på det, ja då tvingas hon till det på ett eller annat sätt, om det så ska sluta med mord. Det handlar ju varenda teveserie om.
Jag trodde att de homosexuella har haft så svårt genom alla tider, att de blivit extremt solidariska mot andra. Att de inte bryr sig om skalet, att de älskar den de älskar även om den råkar vara av en och samma kön, och står för det. Att de avstått och kämpat en hel del för att få vara sig själva.
Därför var jag så förväntansfull inför SVT:s satsning på Böglobbyn. Men redan i första programmet närmade man sig denna explosiva fråga så klumpigt, att man visste varken in eller ut. Synd om homosexuella som inte får ha samlag på parker. Jaha, men det ska helst inte heterosexuella göra heller. Är alla homosexuella ute och jagar tillfälliga förbindelser på allmänna parker? Hur skulle man göra om man gick ut på en promenad med barn och allt och fann vuxna människor mitt i ett samlag just framför näsan på en? Oavsett vad de har för kön? Om heterosexuella skulle bete sig på det sättet skulle det vara väldigt otrevligt att vara utomhus. Om en kvinna gjorde det skulle hon betraktas som byhora. En heterosexuell man skulle nog låsas in då och då.

I andra programmet tittade jag som hastigast och såg att homosexuella var för djävliga mot andra homosexuella om de påminde om kvinnor. Jaahaa! Sedan orkade jag inte se mer. Jag bojkottade programmet ända fram till ikväll. Och åter igen gjorde man ikväll precis så som man inte skulle ha gjort. Man berättade om en tidning som publicerar smygtagna nakenbilder på barn. Nakenbilder på 12 åringar och en novell om en äldre man som har sex med en trettonårig pojke. Man presenterade två homosexuella män som skaffat barn och istället för att berätta om "det" skämtade man bort alltihop på ett idiotisk vis som inte förde oss närmare dessa män och deras barn. Det var kränkande mot männen och barnet, tyckte jag. Och mot mig som tittare. Vilken dag som helst skulle min son kunna bli bästa kompis med ett sådant barn i skolan. Jag måste lära mig att förhålla mig till det på ett naturligt sätt. Att svara på frågor, utan att skämta bort de svåraste aspekterna av livet. Hur svara man om en flicka tittar på en, ler stort och säger: "Jag blev till i ett provrör, för min pappa är homosexuell!"
Så, Tack så djävla mycket SVT! Så informativt detta program var! Det är inte bara nynazister som är dumma i huvudet. Välvilliga journalister kan tydligen vara det med.
Tur att man hann känna Björn och en och annan homosexuell man som varit som ett tänt ljus under de mörkaste och kallaste perioderna i ens liv. Jag behöver inte bilda mig en uppfattning om alla homosexuella. Jag kan bara skatta mig lycklig att jag fick lära känna några själv. Som vänner, som studiekamrater, som grannar. Det räcker för mig så länge.
Och, Snälla SVT! Gör oss en tjänst och gör aldrig en programserie om invandrare!!!
Hur skulle det se ut? Ni skulle säkert lyckas hitta en invandrarfamilj där fadern är analfabet och hötter med näven och kräver att alla kvinnor ska könsstympas medan hans beslöjade, enögda fru håller med.(Han stack ut hennes öga för 30 år sedan i Kurdistan)
Sedan kommer ni att presentera hans barn. (Som begått hedersmord på sin enda syster) De är garanterat ortens gangstergäng som förstör livet för en hel stadsdel... behöver jag gå in på flera detaljer?

No comments: