Sunday, June 24, 2007

Arabvärldens vältaligaste herrar!

fader Hanna Atallah

Ismail Haniye

Hassan Nasrallah


Det slog mig, mitt i värmen från lillens feber och dåsigheten som rådde i vårt hem idag, att USA, EU och resten av världen har ett problem som är större än de hittills anat.

Saken är den, att det finns tre talare idag, som hela arabvärlden stannar upp och lyssnar på, när helst de talar. Medan man i väst aldrig lyssnar på. Och dessa tre herrar kan tala i timmar i sträck om rätt viktiga frågor! Dessa tre herrar är dessutom bildade, behärskade,(kanske inte fader Atallah, som har ett sabla temperament). De är otroligt vältaliga och självsäkra. De är alltid i den lilla människans närhet. De glömmer aldrig de små människornas bekymmer och förlorar aldrig respekten för sig själva eller lyssnarna. Och viktigast av allt, de tappar aldrig perspektivet.

Dessa tre talare är, ursäkta om jag svär och skjut inte budbäraren, dessa tre talare är Ismail Haniye, den sparkade palestinske premiärministern, Hassan Nasrallah, ledare för Hizbullah i Libanon och fader Atallah, överhuvud för den orthodoxa kyrkan i Jerusalem.


Jag säger inte detta för att jävlas med någon. Jag bara förklarar en viktig punkt som varje politiker i väst (eller någon annan stans) bör känna till!




4 comments:

Paolo Pissoffi said...

Jag har inte sett så många tal, men jag har läst tal och sett och läst ett par intervjuer med de och instämmer. Undantaget Atallah som jag vet ytterst lite om.

Abbas däremot, som det dammar om, låtsas man lyssna på.

Rawias Morra said...

Ja, det är faktiskt fantastiska talare. Till och med deras politiska motståndare rodnar. Igår talade Haniye i två och en halv timme och tevekanalerna kunde helt enkelt inte avbryta och säga att nu går vi vidare med något annat... för hela tiden kom han med nya saker att säga. Rätt många höjde på ögonbrynen, att Haniye som är född på sextiotalet lät som en fullfjädrad landsfader, medan Abbas och alla andra som Fatah skickar ut är helt enkelt pinsamma. Detsamma gäller Nasrallah så klart, varje tevestation med självaktning sänder hans tal oavsett hur långa de är. De vågar vill inte riskera en tittarstorm annars.
Fader Atallah är faktiskt otrolig intressant. Han är oerhört respekterade i arabvärlden, bland religiösa muslimer likväl som bland ateister. Men verkar vara totlat okänd i Väst.
Kruxet är att det är sådana personer man behöver lyssna på här i väst för att förstå vad saken egentligen gäller. Ingen av dessa herrar har dessutom någonsin nekat att han önskar en dialog med Väst.
I Väst satsar man på korruptaregimer som inte har någon som helst folklig förankring och därför blir alla ansträngningar fån västs sida HELT FEL.

Ryan Ghadban said...

Hmm, håller inte riktigt med om Ismail Haniyah. Inte heller Atallah vet jag mycket om, har bara sett en dokumentär om honom.

Hursomhelst, den främste arabiske talaren i modern arabisk historia torde nog vara Gamal Abdel Nasser.

Rawias Morra said...

Jag kan inte annat än hålla med om att Gamal Abdel Nasser är den främste. Många araber som inte var födda när han dog, behöver bara höra två staveler av honom för att känna igen honom.
Men nu menade jag nulevande arabiska talare. Om jag ska ranka de tre jag räknat upp måste jag ge första platsen till Nasrallah, andra platsen till Haniye och tredje till fader Atallah, då den siste har på grund av händesleutvecklingen fått ganska lite utrymme.
Haniye senaste tal från Gaza var helt enkelt suverän.
Jag var nog inte den enda som blev imponerad...