Wednesday, June 20, 2007

Senaste uppfinningen

Omayya Joha, Palestina

Först trodde jag att jag såg fel. Sen trodde jag att tevekanalen hade fel på sina skyltar. Jag växlade till en annan kanal, men "felet" upprepades där. Jag svettades.
Jag läste igen: "President Abbas talar inför PALESTINSKA CENTRALRÅDET.
Jag väntade ytterligare men kunde sen inte hålla mig. Ringde min gode vän Tuqan och undrade om jag hade blivit helt senil. "Vad är palestinska centralrådet för nåt?" undrade jag skamset.
Min vän tystnade och sa sen: "Palestinska vad då?".
Jag avslutade samtalet och ringde nyhetsmissbrukaren Hassan: "Vet du vad palestinska centralrådet är för nåt?"
"Du måste ha läst fel, sa den yrvakne, vakne Hassan.

SEN, visade det sig, och trots att ljudet avbröts från samlingssalen flera gånger, att det palestinska centralrådet inte existerade, fast de satt ju där, i direktsändning. Några av de samlade undrade själva faktiskt men blev tystade av Abed Rabbuh som slog ut med händerna som en förtvivlad gammal gumma och sa: "Snälla ni, vi är i direkt sändning!"

Det visade sig, att det "NYA" Palestinska Centralrådet är en ny uppfinning. Det som fanns förut är PLO:s centrala kommitté, palestinska nationalförsamlingen och det palestinska parlamentet.
Men med PLO:s centrala kommitté, skulle inte det gå att fiffla bort och sälja det som återstår av den palestinska saken. Den palestinska nationalförsamlingen skulle vara minst lika bångstyrig. Det palestinska parlamentet inkluderar även Hamas, och även om majoriteten av ledamöterna som tillhör Hamas sitter i israeliska fängelser, skulle det bli omöjligt att genomdriva Abbas planer.

Lösningen var att han förbigick alla, genom att kalla ett hopkok av människor, organisationer och intressen, dominerade av Fatah, där palestinska flyktingar och palestinska fångar var exkluderade, men viktigast av allt är, att majoriteten av det folkvalda parlamentet, palestinska folkets vilja, bortkollrades.

Så, lägg det på minnet. För det nya Palestinska Centralrådet, beordrades av Abbas att anse sig vara i en sorts kontinuerligt sammanträde för att "följa upp situationen".
Suck!

No comments: