Sunday, June 24, 2007

Gamla beprövade metoder

Hallah Abdel Fattah, Egypten

Jag hörde det underliga uttrycket "att låsa någon sexuellt" första gången 1985, av en palestinsk man som dödas några månader senare. De som satt och talade var betydligt äldre än mig och trots mina unga år och brist på erfarenhet förstod jag att det handlade om att använda människors sexualitet som ett vapen som kan riktas mot dem själva.

Då handlade det om den israeliska säkerhetstjänstens metoder, då de ville skämma ut en palestinier eller utöva utpressning mot honom eller henne. Då vallade man folk nakna ute i samhället eller visade palestinska kvinnor nakna och sexuellt förnedrade inför sina fäder, fästmän eller bröder. Men det var på den mörka tiden då Israel kunde göra vad som helst utan att någon utanför Palestina fick reda på det. Tevekamerorna var inte så många och det fanns ingen Internet.

Därför vaknar minnet till liv nu, när Hamas talesmän viftar med dvd-skivor som de hittat i Dahlans högkvarter. Dessa dvd-skivor påstås innehålla videoinspelningar av palestinska ministrars, parlamentarikers, verkställande direktörers, och deras barns sexuella aktiviteter.

"Om inte skammen och fruktan för Gud förbjuder mig, skulle jag visa innehållet i denna skiva! Dottern till en minister i en mycket skamlig situation..."! sa Hamas talesman al-Hayya häromdagen.

Ja, ha, då behöver vi inte undra vad Dahlan och Abu Shbaks lakejer höll på med, medan Gaza, så som andra videoinspelningar visar, har förvandlats till ett gigantisk minfält, där minsta mina väger 200 kg, preparerade för den stund israeliska armén beslutar sig för att invadera… Politiska minor riktade mot palestinier som kan tänkas säga "Nej" någon gång, hade tydligen högre prioritet!

2 comments:

Anonymous said...

Vilken vidrig typ. Han ska skita i vad en ung kvinna gör med sin sexualitet.

Rawias Morra said...

Jag håller med.
Hamas har hur som helst lovat att gömma undan dvd-skivorna och endast visa dem till en palestinsk domstol, om en sådan blir av, för att utreda det som pågick i Gaza...