Saturday, June 30, 2007

Byn Um al-Hayran




Under veckan, och medan vi i omvärlden var upptagna med andra aspekter av konflikten, har staten Israel fortsatt sin fördrivning av urinvånarna från Negevöknen.
Jag ska här berätta historien om en by med ett vackert namn, som dessvärre, påminner om byns öde. Namnet är Um al-Hayran, Den Villrådiges Mor, betyder det. Undra hur dessa namn kommer till...

Invånarna i Um al-Hayran, bodde förr norr om den staden som idag kallas Rahat. Därifrån fördrevs dem med våld, 1956 och fick slå sig i det som nu är (eller var) Um al-Hayran. Här fick de hyra mark, som de kunde leva av. Den mark som de ursprungligen ägde, togs över av en närliggande kibbutz som heter Shoval.

2004 började de israeliska myndigheterna planera för deras fördrivning på nytt. Anledningen är att denna by betraktas, som många andra byar i Negevöknen, som olagliga. Trots att invånarna har försökt få dem erkända som lagliga i decennier. Utan resultat.

Nu, när världen var upptagen med nyheterna från Gaza, passade man på. Men att stjäla bybornas pengar och smycken, tror jag inte var en officiell del av planen.
En äldre palestinsk man berättar gråtande: De rev husen! Men först tog de våra pengar och våra kvinnors smycken. Vad ska vi nu ta oss till?

Ja, vad ska man nu ta sig till? Det undrar jag också.

18 comments:

Anonymous said...

Hej Rawia,

jag såg att du kommenterat mig hos Jinge, inga direkt trevliga kommentarer för någon som jag aldrig diskuterat med.

Om jag är en nyttig idiot eller en Mossadagent får du väl bestämma själv, men att anklaga mig för att anse att "palestinier inte lämnat apstadiet" tycker jag är rätt oförskämt. Var i mina texter ser du något sådant? Har du läst hela reportage eller texter, eller bara de utdrag som Jinge så behändigt tagit ut?

Jag har flera nära palestinska vänner, både från Nasaret, från Jenin och från Jerusalem, och jag lovar dig - skulle jag översätta vad det står om mig på Jinges blogg så skulle de själva känna sig enormt förolämpade, även om vi inte alltid har samma politiska åsikter. Jag har också flera gånger publicerat min gode vän Khaled Kurdis åsikter utan att ändra ett komma, trots att jag inte tycker som han.

Jag tycker att det är skillnad på kritik och smutskastning, och Jinges post faller i den senare grenen.

Jag har all respekt för det du gått igenom - och jag har aldrig sagt ett ont ord om dig. Eller om palestinier som folk, eller att de inte bör ha samma rättigheter som alla andra folk. Kritisera gärna vad jag skriver, välkommen. Men läs först vad jag skrivit och säg sedan om du tycker att de spyor som kommentatorerna hos jinge häver ur sig om mig är rättfärdigade. (jag kan inte posta kommentarer där, han stryker dem). Och om det är en sådan diskussion vi vill ha. Jag vill i alla fall inte det.

Rawias Morra said...

Anna,
Om du vill ha min respekt, får du börja med att sluta bada i dricksvatten som kommer från Västbanken. Och du kan göra din omgivnin medveten om det. Jag har läst en hel del i din blog, och känner igen det glättiga, badande, tugggummituggande, nonchalanta Israel som vill framstå som modern, sexig, rik på palestiniernas bekostnad.
Med all Israels rikedom, måste nu tjäla andras dricksvatten? Kan inte ni investera lite vetenskap och pengar, som ni ståtar så mycket med, med avsaltningsanläggningar så slipper nu tjäla och era grannar slipper törsta och bli sjuka av dåligt vatten?
Rensa framför ditt eget hus först så hörs vi kanske senare.

Anonymous said...

Vattnet där jag bor kommer från Genesarets sjö, inte från Västbanken. Jag bor i norra Israel. Men jag har inget emot avsaltningsanläggningar.

Kan du tala med mig nu eller är jag fortfarande paria?

Eller vet du, låt bli. För all del.

Anonymous said...

OK Rawia, jag har slutat blogga. Känn allihop att ni lyckats. Hoppas att det är en glad dag.

Rawias Morra said...

Anna,
Jag har inte sagt att du är en nyttig idiot och inte att du är en Mossadagent.
Jag tror att du är den du är bara, att du en produkt av din omgivning. Att det mesta är självklart för dig. Kartan är som den är, vattenfrågan är som den är och så vidare och så vidare, för det är inte dina barn som bor i flyktingläger, och det är inte dina barn som dricker otjänligt vatten.
Jag tyckera absolut att du ska fortsätta blogga. Men bloggandet för bloggandets skull, räcker inte. Ta ställning, Det måste man.

Jag tycker att du, om du är en sann fredsanhängare, ska ta och fundera om du är beredd att betala priset för freden. Den kommer inte att vara gratis. Israel måste lämna tillbaka massor, som man hittils tagit med våld. Från männkiskoliv till vatten och mark och upprättelse...
Fundera på det du. Jag skulle bli väldigt glad, om det visar sig att jag hade fel när det gäller dig.

Rawias Morra said...

Jo Anna,
Jag skrev här om dagen om rykten som cirkulerar om en redogörelse av en Amy Liftat om medecinska experiment på palestinska fångar. Jag undrar, om du som lever Israel och kan hebreiska kan hjälpa mig att ta reda på vad saken egentligen gäller? Det skulle ha hänt i Februari i år. Kan du ta reda på det?

Anonymous said...

Rawia, att den israeliska armen lämnar Väetbanken, Golanhöjderna och östra Jerusalem är inte ett "pris" för mig. Det är en present. För det betyder att Israel äntligen får säkra gränser, att mina barn eventuellt måste in i armen men kanske, kanske inte måste strida utan kan nöja sig med äkta försvarsuppgifter, och att Israel kan bli ett respekterat land som bidrar till sin egen, regionens och mänsklighetens utveckling.

Men jag anser inte att lösningen är att alla israeler slutar dricka vatten - hur mycket kan du själv påverka vad som kommer ur din egen kran exakt, som privatperson?? - eller flyttar till något annat land.

Jag känner inte till ovanstående undersökning, däremot känner jag till ett medicinskt experiment på israeliska soldater som mörkades men sedan publicerades, det var i februari i år.

Kan kolla men lovar inget. Jag skriver inga fler nya poster på bloggen, du får i så fall kontakta mig privat, per mail. Inga problem.

Rawias Morra said...

Anna,
Jag menade absolute inte att du är någon sorts säkerhetsagent. Jag menade bara att du kan hebreiska och kan läsa innantill i israelisk media. När det gäller sådana uppgifter vill jag inte bara ha den palestinska versionen av saken. Man hamnar lätt på osäker mark vid sådana här fall. Men det bådar inte gott. Mörkar man medecinska experiment på sina egna soldater, så kan man mörka annat också.
Det är inte tal om att några ska sluta dricka vatten. Man ska bara sluta ta andras vatten för att slösa, vattna gräsmattor mitt i solgasset och fylla badbassänger medan andra törstar och måste betala stora summor i förhållande till sina inkomster, för varje liter vatten.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att varken dina barn eller andra barn ska behöva strida när de blir stora. Någon jävla gång ska man väl sluta uppfostra barn och älska dem för att de ska bli kanonmat. Så himla svårt kan det väl inte vara att respektera varandras rätt till ett värdigt liv.
Om inte för annat, så för dessa våra minstas skull...

Anonymous said...

Rawia, ibland undrar jag om det inte behövs en "kvinnornas revolution" i Mellanöstern. Du har säkert hört talas om organisationen "fyra mödrar" som fick ut IDF ur Libanon. Men det är hemskt kontroversiellt att så att säga gå emot "sin egen sida" som är under attack, eller känner sig under attack. Så jag ser ingen större chans till något sådant just nu.

Men hoppas kan man ju...

Ha det så bra
Anna

Rawias Morra said...

Anna,
Om du tittar på bilderna till det här inlägget, om Um al-Hayran, så ser du att många av soldaterna är kvinnor. Israeliska kvinnor skulle kunna börja revoltera med att vägra göra militärtjänst, förnedra andra kvinnor och döda deras barn. Eller frivilligt skicka iväg sina egna barn till ockuperat territorium där de förvandlas från människor till monster, just när de håller på att bli vuxna.
Visst, det finns en hel del man kan göra där, men jag är inte så övertygad om att ALLA kvinnor är bättre än män när det gäller fredsarbete. Du kan titta på minsta israeliska kvinnliga soldat till Thatcher och Rice...
Ha det bra du med

Anonymous said...

Rawia, jag tror inte att du kan snacka ut "Anna" "Wasswerman" eller vad de nu kallar sig, ut i ljuset.

Den övertygelse som fick ovanstående att ta ställnig och flytta till "Israel" är samma övertygelse som i grunden föraktar dig för den du är.

Det är den tribala övertygelsen om utvaldhet och den egna rasens överhöghet som ockuperade och våldtog ett annat folks land som är roten till "kriget mot terrorismen" (islam) och det onda som sker i mellanöstern idag.

Dessa övertygelser närs av blod och trivs inte i ljuset av freden
"Israel" skapades med krig och kommer att gå under som apartheidstat med krig.

Anonymous said...

Kvinnorevolution eller i alla fall en kvinnlig/feministisk resning är förmodligen det bästa sättet att få de arabiska polisstaterna (Iran, Syrien, Egypten osv) på fall. Eller i alla fall skaka om dem i grunden och påbörja en resa mot demokrati. De feministiska rörelserna i Iran är ett bra exempel, även om regimen gör sitt bästa för att tysta dem. Dessa kvinnor förtjänar allt vårt stöd.

De islamistiska "partierna", jag sätter partier inom parentes då de endast utnyttjar det demokratiska systemet för att nå sina egna, oftast religiösa mål och då deras syn på demokrati knappast sträcker sig längre än till själva valförfarandet. Yttrandefrihet, öppenhet, regimkritik och kvinnokamp ligger väl knappast högst på agendan för exempelvis Hamas, Hezbollah och muslimska brödraskapet. Dessa "partier" kommer aldrig att vara vägen till demokratisering i mellanöstern. Helt enkelt för att det är omöjligt. Cordelia Edvardsson uttryckte det bra hos Cecilia Uddén i P1. Hon sa att det är omöjligt att förena fundamentalism och demokrati då fundamentalisterna anser sig föra Guds talan och du kan aldrig argumentera med eller ifrågasätta Gud.

Hampus Eckerman said...

Peter, kul att du kan skriva så mycket utan att en enda gång nämna ockupationen eller Palestina.

Var det också du som skrev historie-parodin på Annas blogg om att Palestina var ockuperat av marsianer, jordanier eller marsvin från yttre rymden? Allt utom av Israeler?

Anonymous said...

Peter,
Du talar om möjlighet att "demokratisera" Iran, Syrien eller Egypten...
Men du talar inte om hur aggressivitet som "mellanösterns enda demokrati" visar, liksom förebild för sin omgivning.
I det här fallet, demokrati ser ut väldigt skrämmande, otäckt, med en rad brott mot mänskliga rättigheter & internationella lagar.

När man ser detta, då vill man inte ha demokrati i sitt samhälle.

Anonymous said...

Hampus, det var inte jag som skrev det du refererar till på Annas blog. En av nackdelarna med att ha sveriges vanligaste namn. Tror jag förklarade det på Annas blog.

Ida, jag förstår verkligen inte vad du menar. Menar du verkligen att folket i Iran, Syrien och Egypten inte vill ha demokrati hemma pga Israel? Det kan inte vara det du menar.

Anonymous said...

För övrigt kan jag absolut nämna Palestina. Jag tror att även palestinierna skulle må bra av en stark kvinnoorganisation. Och att det skulle vara ett steg på vägen mot en äkta demokratisering av det palestinska samhället och därmed en väg mot en tvåstatslösning och ett slut på ockupationen.

Att du inte är mer intresserad av att diskutera kvinnofrågan, Hampus, tycker jag är tråkigt.

Rawias Morra said...

Snälla Peter,
Du tror väl inte att det är den palestinska mannen som håller upp det palestinska samhället? Motståndet mot ockupationen och annat? Det är inte som du och de flesta andra tror, de palestinska kvinnorna är de verkliga kämparn. Men de är inte så "hotta" för de visar varken bröst eller innanlår i kampen för friheten, för sina barn och för sitt land...

Anonymous said...

Peter:"Ida, jag förstår verkligen inte vad du menar. Menar du verkligen att folket i Iran, Syrien och Egypten inte vill ha demokrati hemma pga Israel? Det kan inte vara det du menar".

Jo, men, kom igen...
Det jag skrev kan förstå fåglarna i luften & fiskarna i havet: Israel kallas som mellanösterns enda demokrati, men när man ser hur den demokrati ser ut, då har man svårt IBLAND att hitta skillnad mellan Israel & någon regim. Tortyr, förtryck, etnisk rensning, en kedja av brott mot internationella lagar m.m. - Detta är någonting som man aldrig vill se inom en demokrati.

OCH... istället att "en enda demokrati i mellanöstern" visar sig som positiv förebild, då blir det tvärtom: Israel skrämmer sina grannar, att sällan någon kotte skulle önska ha samma demokrati som Israel. Därför väljer man snarare sin regim, diktatur eller religiös fanatism istället.

Cappito..?! :0)