Thursday, June 28, 2007

Smågodis ur nyhetsflödet igår och idag

Ordet Salam, "Fred" på arabiska.
M, som här utgörs av bomben står för "fångarna"

Afghanistan är idag världens största producent av opium, trotts alla Natostyrkor som finns där (eller kanske tack vare dem).

Al-Maleki, som var skitsur över att USA beväpnade sunnimuslimska stammar från Anbarregionen, kallade klanhövdingarna till ett möte igår, i den så kallade "Gröna Zonen" som är Iraks hårdast bevakade område, och sprängde dem i luften!

Abbas vill att alla illegala miliser i Palestina ska lämna sina vapen till Fatah. Bosättarnas vapen sa han inte ett knyst om.

USA har spenderat 1270 miljoner USD för att sabotera för Hamas sedan Hamas segrade i valet. Om USA hade satsat pengarna på att göra livet uthärdligt för palestinierna, skulle Hamas inte behövas alls.

President Abbas har utvisat Abu Shbak, Dahlans hantlangare, till Kairo. Det skvallras om att han ska bli palestinsk ambassadör där. Det skulle inte förvåna mig om han snart utnämner Dahlan till Palestinas ambassadör i Dubai. Karln måste ju sköta om sin skyskrapa någon gång.


7 comments:

Swimsuit Issue said...

Jag tyckte dessutom det var rätt komiskt att man utnämnde krigsförbrytaren Tony Blair till fredsmäklare i mellanöstern igår också. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Rawias Morra said...

Ja, det bevisar ju hur allvarligt menat deras försök att medla fred är. Ve och fasa, som min gamla faster brukade säga. Det är det enda jag kan komma på...

Vänstersväng said...

Som att sätta bocken till trädgårdsmästare, både ifallet med Blair och Abbas. Men anledningen är nog tyvärr att dessa båda skall kväsa oppositionen och ge belöningar åt de fogliga och åt dom som accepterar att leva på knä. I längden kommer detta inte att lyckas. Men det kräver ett enat folk. Som bekant: Ett enat folk kan aldrig besegras!

Rawias Morra said...

Jag tror att palestinierna befinner sig i chock ännu. Jag tror att enigheten kommer, när de inser hur långt man har vandrat in i mörkret, i förhoppning om att fredsförhandlingar ska leda någonstans. Det har aldrig sett mörkare ut för palestinierna, därför tror jag att det som väntar kan bara vara ljusare tider...

Anonymous said...

Att skicka Tony som MÖ-mäklare för fred är det lika farligt som att ge uppdraget till en bilmekaniker att plötsligt vara kirurg..!

:)

eller hur..?

Rawias Morra said...

Det är inte där skon klämmer.
Saken är att man vill ha bilmekanikern till Kirurg, därför att patienten, får på inga villkor överleva!

Anonymous said...

exakt...
Min skoj hade mycket sanning i sig. Tragikomiskt verkligen att han blir "fredsmäklare"...