Wednesday, August 08, 2007

En miljon döda... eller är det du och jag?

Ismail Shammout, flowers, Palestina
.....
Och just när jag postat föregående inlägget föll min blick på räknaren för offren i Irak högst upp till vänster! Vi är framme vid miljonen före gryningen, enligt den mest trovärdiga räkningen jag känner till... Jag vet inte hur mycket en miljon människor är... jag vet bara vad en enda människa är och kan betyda... Och jag inser att jag är i detta ögonblick är vittne till en av de värsta folkmorden i vår tid... och ja, jag är ett vittne... och jag är inte ovetande... ändå har mina dagar gått, på ett eller annat sätt... och jag har inte stannat upp... och jag har inte skrikit högt... och jag har inte gjort ett dugg för att stoppa det... och jag kommer att vakna imorgon och hanka mig vidare i vår förfärliga värld...
....
Jag kan inte be... jag tror inte på böner... de har ju aldrig hjälpt... ändå ber jag för oss alla att klara av att gå vidare med detta, och ber de som dött i onödan om förlåtelse, för min mänsklighet...

2 comments:

Anonymous said...

Senator Ted Kennedy uttalade sig nyligen om läget i Irak.

Han var förkrossad... över att 3 500 amerikaner dött. Något annat verkar inte bekymra honom.

Annars verkar den största källan till bekymmer i den amerikanska pressen vara hur DYRT det håller på att bli.

Rawias Morra said...

Du har rätt. Jag har i alla fall inte lyckats höra en enda amerikansk politiker nämna de ohyggliga irakiska förlusterna... inte på något plan...