Tuesday, August 14, 2007

Vettiga ord från Storbritannien




Drömmer jag eller är jag verkligen vaken? Äntligen kommer vettiga ord från Storbritannien. Utrikespolitiska kommittén i det brittiska parlamentet kritiserar skarpt det egna landets utrikespolitik och uppmanar sin regering att öppna för dialog med Hamas, Hizbullah och Muslimska Brödraskapet i Egypten.

"Bojkotten av Hamas var "kontraproduktiv" och att vägran att lyfta sanktionerna mot Gaza ledde till det nationella samlingsregeringens kollaps i Palestina. Kommittén där alla partier är representerade säger att den brittiska regeringen borde tala med Hamas "omgående".

Jag blir faktiskt hoppfull. Inte för att jag är särskilt förtjust i religiösa partier. Men, om man tror på demokratin, så måste man följa demokratins spelregler, för att komma någon vart i Mellanöstern. Och för att värna världsfreden.

I hela mitt liv har själva namnet på Muslimska Brödraskapet gett mig rysningar. Men när jag ser vart saker ting ledde i Egypten, fattigdomen, svälten, avrättningar på öppen gata, polisen och säkerhetstjänsterna som dödar oskyldiga, enkla, värnlösa människor i parti och minut, inser jag att så kan det inte fortsätta. Vad som än kommer, hur hemsk det muslimska brödraskapet blir, kan det inte bli värre än vad det är nu.

Detsamma gäller Hamas. För palestinierna själva, är Hamas just nu ett bättre alternativ än tjuvpacket som kallar sig palestinska myndigheten. För samtidigt som Hamas tigger pengar för sjukvård, utbildning och mat till föräldralösa, änkor, gamla och handikappade palestinier, köper medlemmar ur myndigheten oljetavlor som kostar 62 000 dollar och ger de i present till en anonym häxa som bor i Paris. Vet ni hur många barn kan få mat för 62 000 dollar för hur länge?

Detsamma gäller även i Libanon. För samtidigt som Hizbullah erbjuder utbildning, bokutgivning, dagisplatser, skjuvård, små lån till fattiga libaneser och även palestinier för att starta verksamheter som de kan leva av, försvinner enorma belopp av den libanesiska statskassan och av alla biståndsmiljarder i svarta hål som inte har någon botten.

Förr eller senare, kommer dessa partier, Hamas, Hizbullah och Muslimska Brödraskapet att få makten genom demokratiska val, oavsett vad Västvärlden tycker och oavsett hur många miljarder dollar USA spenderar för att sabotera det. Om det sen visar sig att dessa partier inte kan styra, eller är odemokratiska, kommer deras egna väljare att välja bort dem också.

Det är hederligare för Väst att stödja demokratin och respektera folkens vilja när de röstar på det parti som de tror kommer att hjälpa de att överleva och leva på ett värdigt sätt. Allt annat kommer att leda till en fullständig katastrof som dessa folk kommer att drabbas av, och hämnas på Väst för! För ALLA, och jag menar verkligen alla i arabvärlden idag tror att det är Väst som sätter käppar i hjulen för demokrati och utveckling i Mellanöstern. Det kan komma att stå Väst väldigt dyrt när dessa folk på ett eller annat sätt lyckas överta makten ändå. För det kommer de att göra, förr eller senare! Hellre genom valurnorna då, än genom kupper och blodspillan.

För det är så deras egna medborgare, väljare, vill! Och det kan man i Väst INTE ändra på! Även om man göder de korrupta regimerna och diktaturerna 100 gånger mer än man gör idag.

27 comments:

Anonymous said...

Det går tydligen inte så bra för Hamas. Nyhetsbyrån AP rapporterar om en opinionsundersökning bland Gaza-borna som visar att ekonomin har krympt med Hamas (och den bojkott som de har orsakat palestinierna) och att invånarna menar att de inte har någon yttrandefrihet längre.

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull&cid=1186557447139

Inte så konstigt när Hamas misshandlar demonstranter:

http://news.yahoo.com/s/ap/20070814/ap_on_re_mi_ea/palestinians_violence_3

AFP rapporterar att Hamas har stängt ned flera medier:

http://news.yahoo.com/s/afp/20070813/wl_mideast_afp/mideastconflictgaza_070813180207

Hamas förbjuder alla demonstrationer som inte godkänts av hamas i förväg:

http://news.yahoo.com/s/afp/20070813/wl_mideast_afp/mideastgazademohamas_070813085152

Vore kul att höra dina kommentarer till detta.

Rawias Morra said...

Anonymous,

Bojkotten mot Hamas och sabotaget som Hamas utsattes för är inte Hamas fel precis! Det är ju det jag skriver om, USA:s miljarder som endast syftar till att sabotera demokratin, klippa vingarna av folkvalda och så vidare... sen ska vi inte underskatta Israels roll i det hela...

Palestinierna i Gaza är oerhört frustrerade. Jag tror att Hamas gör sitt bäst för att förhindra att våldet bloddar palestinier emellan, särskilt nu när Fatah-anhängare har fått sina bankkonton fyllda med US dollar.

Jag bryr mig inte att gå in på dina länkar, om du ursäktar mig! Jag har det jag behöver av nyheter från andra källor!

Rawias Morra said...

Ursäkta mig anonymous, jag hade inte sett från vilket land du skriver, hehe...

hur som helst, det utrikespolitiska utskottet i brittiska parlamentet måste ju ha vållat en hel del obehag på vissa håll i världen. Men tänka sig... det spelar ingen roll, rätt ska vara rätt! Äntligen några vettiga ord från det hållet i alla fall...

ckrantz said...

Britterna har väl haft underhandskontakter med Hamas en längre tid. Även vissa Israeler som Daniel Levy har förespråkat kontakter med Hamas men hans siter ju inte vid en maktpostion längre tyvärr.

Noterade också att MB i Egypten kommit ut sitt nya politiska program enligt abu advarks webplats.

http://abuaardvark.typepad.com/abuaardvark/2007/08/muslim-brotherh.html

ckrantz said...

Glömde lämna en länk till Daniel Levys webplats.

http://www.prospectsforpeace.com/

Rawias Morra said...

Tack ckrantz!
Det kanske finns en strimma hopp i alla fall, bara man lyssnar till vad den andre har att säga..

Anonymous said...

Rawia
konstigt svar du gav till annonymous ovan. Varför vill du inte läsa länkarna från AFP, Reuters och AP? Litar du inte på nyheter från internationella nyhetsbyråer? I så fall vilka nyhetsorganisationer litar du på? Al Manar? Al Jazira?
Vore kul att veta hur mycket på din blogg kommer direkt från al Manar i så fall.
Hamas bojkottas för att de är en terrorgrupp som vägrar att avsäga sig terrorism. Alltså har de orsakat palestiniernas plågor och tydligen tycker en majoritet av palestinierna i Gaza att Hamas har fel.

Anonymous said...

förresten rawia: sitter du alltid och kollar folks IP nummer när de skriver till dig? Varför då?
Borde du inte informera dina läsare om att du genomför undersökningar av deras IP och sedan publicerar svaret på din blogg utan att du fått tillstånd av det från den som skrivit kommentaren? Jag kan meddela dig att jag skriver från Tyskland så slipper du göra en undersökning.
mvh
R

Anonymous said...

Sista kommentareen.

Italiens Prodi, som yttrade sig om Hamas samtidigt som det utrikespolitiska utskottet i England, har nu ändrat sig. Han menar att hamas måste acceptera världssamfundets villkor innan några riktiga kontakter med hamas blir verklighet:

In the phone call, Prodi stressed that Hamas must fulfill conditions set out by the Quartet of Mideast peace negotiators before negotiations can resume: recognize Israel's right to exist, renounce violence and accept existing agreements, the premier's spokesman Silvio Sircana said.

http://www.iht.com/articles/ap/2007/08/14/europe/EU-GEN-Italy-Prodi-Hamas.php

Även i England har utrikesministeriet svarat till utrikesutskottet att ingenting kommer att hända innan hamas tar avstånd från terror och erkänner Israel.
så jag tror din slutsats är förhastad

Rawias Morra said...

Rickard!

Nej, jag har inte tillgång till al-Manar! Synd tycker jag. Det hade varit kul i se det ibland.

Nej, det är bara det att Jag följer situatinen i Gaza dagligen genom många olika källor och jag behöver inte veta mer.

Jag vet vad det är som sker, och hur det vinklas och vad syftet med det är.

Att man ska tala med Hamas, Hizbullah och Brödraskapet är inga goda nyheter för Israel, så jag förstår att man får fnatt.

Det som man inte förstår, Jag menar vissa politiker i Väst och Israel, är att det inte går att fly från det faktum att Hamas, Hizbullah och Brödraskapet finns. Det är ingenting som jag personligen är förtjust i, men ska man tala DEMOKRATI, så ska demokrati gälla även palestinier, libaneser och egyptier. Det kan man inte kväsa från Israel och USA.

Vad Prodi eller en och annan gubbe anser, är ovidkommande vid det här laget. Visst, de kan spilla blod ett antal år framåt. Men förr eller senare, ska dess folk välja sina egna representanter själv, utan inblandning av USA och deras dollar.

Jag kollar inte folks IP-Nummer. Jag kan ju inte veta vem det är som är bakom IP-nummret heller, men jag kan tala om för dig att du inte skriver från Frankrike.
IP-Numret visar sig automatiskt i mitt statistik program. Omjag får en massa hot någonstans från, kan dock IP-nummer vara bra att ha.

Den absoluta majoriteten av dem som besöker min blogg är vettiga välvilliga människor. Men en liten liten del är långt ifrån det.

Rawias Morra said...

Jo, Rickard, du glömde nog titta på den senaste posten. Den är en artikel skriven av Elias Khoury, kristen libanes som är en bitter fiende till alla ovannämnda organisationer.

Men, vill du misstänkliggöra min blog, kan du blunda för en hel del. Jag kommer ju aldrig att skriva något som tillfredsttäller israelerna och deras apartheid, deras slakt på palestinier... så du får nog bita i det sura äpplet...

Anonymous said...

"jag behöver inte veta mer"

jaha. så bra. kan du spå i framtiden också? jag skulle vilja veta om jag kommer att vinna på Lotto idag!

"Det som man inte förstår, Jag menar vissa politiker i Väst och Israel, är att det inte går att fly från det faktum att Hamas, Hizbullah och Brödraskapet finns. Det är ingenting som jag personligen är förtjust i, men ska man tala DEMOKRATI, så ska demokrati gälla även palestinier, libaneser och egyptier. Det kan man inte kväsa från Israel och USA."

jag tror alla förstår att dessa grupper existerar. varför inbillar du dig att man inte "förstår" detta? alla vet att diktaturerna har gjort att folket letar efter mer extrema alternativ. de är trötta på den hopplöshet och den korruption som dessa diktaturer har skapat.

däremot är jag förvånad att du, som bor i sverige tycker att det är en bra utveckling för framtiden. tror du verkligen att hamas och muslimska brödraskapet kommer at vara framtiden för arabvärlden? på lång sikt? varför då?

omvärlden (inkl. usa och israel) har väl full rätt att hellre stödja de krafter som de föredrar. ingen är väl tvungen att ha kontakter oh skica pengar till hamas om de inte vill? iran har på samma ssätt rätt att stödja hamas för sina egna syften. så fungerar politiken.

om palestinierna vill ge fingret till omvärlden, och ber omvärlden att repektera att de har valt en terrorgrupp som motsätter sig fred, så kan de inte samtidigt förvänta sig att omvärldens skattebetalare ska betala för det palestinska kalaset. då får de skaffa sig en egen fungerande ekonomi som inte behöver omvärlden. inte skrika efter bidrag från andra.

i den moderna världen är det globalisering som gäller (mer än landtillgångar). alla är beroende av varandra. om ett land väljer att strunta i regler (ex. att terrorism och fundamentalism är odemokratiskt) så kommer inte omvärlden (både regeringar och företag) att vilja handla eller investera där. så hur menar du att detta är en bra framtid för palestinierna? det förstår jag inte riktigt.

tycker att detta är en viktig diskussion och skulle vija ha dina synpunkter på det. du säger ju att du vet allt redan ;)
mvh
fredssökare

Anonymous said...

"Jag följer situatinen i Gaza dagligen genom många olika källor och jag behöver inte veta mer."

tror du inte att det vore en tillgång för dina läsare om du uppger vilka "olika källor" det är som du använder så att de själva kan bilda sig en uppfattning av trovärdigheten av det de läser? du aner ju tydligen inte att afp, reuters och ap är trovärdiga nyhetsbyråer. även al-jazira använder dessa källor. då är åtminstone jag nyfiken på vilka "olika källor" som du använder. kan du rekommendera några som är så mycket bättre än ovanstående?

"vill du misstänkliggöra min blog"

som sagt det vore bra om man fick bilda sig en egen uppfattning. det gör man bäst genom att tala om vilka källor man använder. misstänksamt blir det väl bara om den som skriver inte vill tala om var informationen kommer ifrån, utan bara säger att "jag behöver inte veta mer" - jag har "olika källor". Eller?

Rawias Morra said...

Fredssökare:

Jag är inte skyldig att redovisa för dig varenda tidning, tevekanal, nyhetsbyrå eller Websida jag besöker.

Jag tycker att Hamas, Hizbullah, och det MB är här nu, och har stöd av majoriteten av sitt folk. Jag tror inte att Hamas, Hizbullah och MB är särkilt intresserade av dina skattekronor.

Den palestinksa myndigheten slogs söner. Libanon håller på att gå itu! Egypten är på randen till katastrof. Den minst blodiga lösningen är den demokratiska processen. USA kan inte sätta käppar i hjulet och stödja tjuvpacket och de ruttna diktaturerna i Arabvärlden.

Jag tror inte alls att Hamas, Hizbuallah och MB är de bästa för sina folk, men just nu är de betydligt bättre än tjuvpacket! Om den demoktratiska processen får fortgå, kommer dessa att möta motstånd så småningom och ersättas av andra, bättre alternativ. Just nu är läget så hopplöst i arabvärlden, och de sekulära krafterna är så försvagade och ersatta just av politiker köpta av USA, att folken håller bokstavligen på att svälta ihjäl eller förtryckas ihjäl...

Jag hoppas bara att Haman, Hizbullah och MB blir en parantes, ett kort steg på den oändliga demokratiska resan som regionen måste göra.

Konflikten mellan dessa rörelser och de som har makten har till och med gjort att människorättsorganisationerna blivit desperata, för de hamnar i rävsaxen och kallas för spioner och kollaboratörer av än den ena an den andra sidan...

De religiösa partierna idag vara den enda framkmliga vägen vidare, mot mer demokrati och fantastiskt nog, mot sekulära stater i framtiden.

Jag tror inte att globaliseringen är särkilt god. Den arabiska och muslimska världen är så stor och har sådana enorma resurser, att de om de fick vara ifred, skulle klara sig utmärkt utan Västs investeringar, som i grunden inte är annat än PLUNDRING av regionen och dess rikedomar!!!

Rawias Morra said...

Jo, anonymous eller fredssökare eller vad du kommer att kalla dig härnäst, med att du skriver från Israel och verkar ha svårt för religiösa partier, vill jag ställa en fråga:
Knesset är ju full av religiösa partier, tycker du att de ska slängas ut allihop? eller är de bättre än de muslimska partierna? kanske representerar en bättre religion eller mindre hemsk Gud?

Anonymous said...

tack för att jag äntligen fick ett bra svar (åtminstone på några av mina frågor). jag håller inte med dig om mycket (särskilt inte om källor och öppenhet) men jag håller med dig att de sekulära krafterna i MÖ är hotade. till skillnad från dig tror jag att det beror på de existerande arabiska diktaturerna. att västvärlden stödjer några av dem är också en faktor, men bara sekundär. det är upp till den egna befolkningen att göra revolution om de vill. när omvärlden satte en bojkott (och slutade att stödja Irak) då skrek många att det var grymt. Samma sak när västvärlden valde att inte stödja palestiniernas Hamas-terrorister.
ni får väl bestämma er! båda sakerna kan inte vara fel. visst är det en paradox att stödja en diktatur (som åtminstone inte startar krig). men det är inte bättre att stödja ett demokratiskt valt parti som i sin politik är odemokratisk (terrorister).

men om de sekulära krafterna håller på att marginaliseras från arabvärlden, till förmån för islamister, är det då inte bättre att försöka stärka dem? varför ska omvärlden ge upp och börja samarbeta med islamister som står för raka motsatsen mot det som den västerländska civilisationen står för (demokrati, jämställdhet, åtskillnad mellan stat och religion, frihet m.m.)? varför ska vi betala för något som går emot västvärldens värderingar och som vi har kämpat för i flera sekler?

sedan finns det en tendens att glömma att mahmoud abbas OCKSÅ är demokratiskt vald. han är president och har rätt att avsätta regeringen under undantagslagar (enligt den palestinska grundlagen). särskilt efter att hamas (och iran) genomförde en statskupp i gaza. varför ska vi plötsligt inte respektera den demokratiskt valde abbas?

nu verkar ju också en majoritet i gaza tycka att hamas har gjort fel.

jag tror lösningen är förhandlingar med israel. hamas måste avsäga sig terror och erkänna israel. sedan kan förhandlingar påbörjas. israel vill inget hellre än att palestinierna startar sin egen stat, i fred, men hamas vägrar. för mig och de flesta palestinier är det lätt att se att hamas måste ändra sin politik, eller försvinna.

Anonymous said...

jag skriver inte från israel. men om så hade varit fallet, hade jag inte fått skriva till dig då? jag undrar vad du hade tyckt om en israelisk blogg hade mobbat ut palestinska kommentatorer?

"Knesset är ju full av religiösa partier, tycker du att de ska slängas ut allihop? eller är de bättre än de muslimska partierna?"

jag är inte förtjust i de religiösa partierna i israel alls. men jag anser inte att de är av samma typ som hamas, mb och de övriga. jag har inte sett att shas (som har många sjuka åsikter) spränger palestinier i luften, sänder tv-program med arabhat eller drömmer om att hela världen ska bli en del av ett judiskt kalifat.

Anonymous said...

"är de bättre än de muslimska partierna"

ala partier som respekterar demokratins spelregler är bättre än hamas, mb etc.
de religiösa partierna i israel har inte gjort statskupp med iran eller använt pengar som kunde gå till att mata det egna svältande folket (250 miljoner dollar från ahmadinejad i våras) för att köpa vapen, som hamas har gjort.

Anonymous said...

"Den arabiska och muslimska världen är så stor och har sådana enorma resurser, att de om de fick vara ifred, skulle klara sig utmärkt utan Västs investeringar"

allvarligt talat, rawia. tror du på detta själv?
vad händer när omvärlden inte vill köpa oljan eller inte vill sälja modern teknologi för att pumpa olja?

INGET land klarar sig utan omvärlden. allra minst instabila länder i tredje välden. ju fortare arabvärldens folk förstår detta (och det börjar redan ske) deto snabbare kommer de att kunna ta sig ur sin kris.

Rawias Morra said...

Alla som skriver hit är välkomna, så länge de håller sig till ett acceptablet språkbruk. Att jag publicerar dina kommentarer är väl ett bevis på de`?

Nej vännen. De religiösa partierna i Israel spränger inte palestinier i luften. De skjuter priick på palestinska barn i Hebron och på andra ställen. kom inte och säg att bosättarna i Hebron och på andra ställen röstar på arbetarpartiet!

Tyvärr, är det som jag och du säger ändrar ingenting. Jag har alltid varit motståndare till Hamas, Hizbullah och MB. Jag är en sekuläriserad kvinna som inte kan tänka mig att leva i ett samhälle styrt av religion. Men om jag fick välja mellan ett samhälle styrt av religion och att mina barn skulle svälta, dödas, torteras eller bli utan utbildning, skulle jag vara beredd på att ändra mig...
Jag satt här på mina höga hästar och fördömde arabiska kvinnor som röstade på religiösa partier, men ingen polis har slängt min man från föstret på fjärde våningen och dödat honom. Ingen har torterat min femtonåriga son till döds. Ingen polisman som sålt sin själ till diktatoren har våldtagit mig när jag kommit in i en polisstation för att vittna om ett inbrott...

Så, jag hoppas att folket där nere vet vad de gör. Jag kan bara fortsätta slåss för demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet även när min motståndare råkar heta Hamas, Hizbullah och MB...

Bara för att förklara något...
Jag skrev det där om länkarna bara föra att anonymous ska förstå att jag inte kommer att läsa de på stubben. Jag läser allt jag kommer åt när tid, hälsa och moderskap tillåter...
När jag hämtar något från en källa, redovisar jag det. Om det är min egen analys, kan jag inte tillskriva det någon annan...

Du är välkommen hit oavsett var du skriver från...

Rawias Morra said...

Tyvärr, är den israeliska demokratin som dessa respekterar en demokrati enbart för judiska israeler. Tala inte om demokrati när det gäller den etniska rensningen i Jordandalen, Negevöknen, försörelse av hundratusentals olivträd, vattenstöld, dödandet av oskyldiga civila och annat...

Varför skulle världen sluta handla med arabvärlden om den blir demokratisk och gör sig kvitt diktatorerna?

Jag orkar inte med mer snömos idag. Med all respekt...

Anonymous said...

tack

Anonymous said...

jag håller med dig. det får räcka med politik för idag. det här blir min sista kommentar idag:

"Varför skulle världen sluta handla med arabvärlden om den blir demokratisk och gör sig kvitt diktatorerna?"

min gissning är att om arabvärlden skulle tas över av "demokratiskt" valda islamistgrupper eller terroristgrupper, så skulle en stor del av omvärlden (och särskilt företag och investeringar) avbryta eller allvarligt minska sina kontakter med arabvärlden. särskilt om de nya regimerna förde en politik som inkluderade fortsatt krigstillstånd (mot västvärlden och israel), välvillighet till terrorism samt religiöst förtryck och fanatism.

det viktiga är inte att de är demokratiskt valda. det viktiga är om de är demokratiska (i sin politik).

jämför med hitler. trots att han var demokratiskt vald av tyskarna förklarade nästan hela världen krig mot honom, eftersom hans politik var (minst sagt) odemokratisk.

ha en bra dag

Rawias Morra said...

Jag tyckera att det är lite kul att du talar för Väst i stort. Och för dig är Väst liktidigt med USA och Israel. Men Vi ska inte glömma att Väst är större än så. Och vi ska inte heller glömma resten av planeten, för vad jag förstår så ligger Kina och Ryssland och resten av Världen på plantetn Tellus fortfarande.

Jag tror att Världen kommer att se helt annorlunda ut snart. För medan USA gått ner sig i Irakträsket håller andra makter på och bygger upp sin makt lite varstans i världen. Jag har hört att Kina är oerhört tacksam över att USA är upptagen med kriget mot terrorismen...

Jag skulle inte jämföra de muslimska partierna som kämpar för sitt folks överlevnad och för befrielse med Hitler direk. Men jag kan tänka mig att israelerna är inte särskilt glada över att några bönder från södra Libanon lycktas slå tillbaka så hårt...

Alla motståndsrörelser värda namnet jämförs med Hitler och al-Qaida... det är ju lite sorgligt, för Israel, att inte ställa sig frågan vad det är man gjort mot sina grannar som får de att ställa sig bakom dessa odemokratisa rörelser...

Anonymous said...

Du har helt rätt i att rapporten från den brittiska utrikespolitiska kommittén är en solstråle av sunt förnuft och klart, gott förstånd.

Men kommer man verkligen att följa den? Det finns ett gigantiskt betongblock ivägen.

USA kommer inte att gilla det.

Amerikas utrikespolitiska etablissemang är fortfarande fullständigt sålda på tanken att man ”inte skall förhandla med ondskan”.

För amerikanerna är dessutom förhandlingar en nåd, en ynnest som beviljas. Eftersom Hamas inte anses ha gjort sig förtjänta en sådan nådegåva skall det ABSOLUT INTE ske. Konfrontation är i nästan alla lägen favoritmetoden.

Det har en rad effekter och de fortplantar sig och tenderar att lamslå Europas politik också.

De flesta statschefer hos oss vet, eller tror sig veta, att försöker man bedriva en mer pragmatisk Mellanösternpolitik riskerar att ge upphov till svåra slitningar med USA.

Det gör att det både blir svårt att visa större lyhördhet för arabiska synpunkter och att det är rent ut farligt att ställa krav på Israel.

I EU och på många håll har funnits förslag på ekonomiska sanktioner mot Israel för att äntligen få dem att släppa ockupationen, troligen skulle allmänna opinionen vara med på noterna, men i det fallet skulle en konfrontation med USA komma som ett brev på posten.

Därtill kommer att USA:s utrikespolitiska policysnickare, mestadels från tankesmedjorna American Enterprice Institute och Brookings, är personer med en närmast gränslös förmåga att odla gamla oförrätter, bokstavligen talat i decennier.

Våra politiker är sedan ett halvsekel tillbaka vana vid att ha USA som sin främsta, säkerhetspolitiska partner. Till det tror jag också man måste plussa på en rent känslomässig och sentimentala band. Många av dem har i ungdomen betat av sina sejorer som utbytesstudenter på andra sidan atlanten. Amerika är för dem den där mysiga värdfamiljen och det trevliga Campus där de hade sina första utlandserfarenheter.

Amerika var deras första stora kärlek. Alla betänkliga sidor väljer man att blunda för.

Genom årens lopp har svenska affärsmän upprättat det ena dotterföretaget efter det andra i USA, ofta bara för att kunna ha något att komma över och vara chefer för där borta. Likaså var, och är, det Fredrik Reinfelts, Göran Persons, Anna Lindhs och Carls Bilds högsta önskan i livet att få bli inviterat till te i Vita Huset, med åtföljande Photo opportunity.

Denna härlighet vill man inte riskera att förlora, alltså får både Irak och Palestina fortsätta koka.

Det blir enklast så.

Rawias Morra said...

Du har rätt Klas, så är det naturligtvis. Men jag har en känsla av att saker inte kommer att fortsätta så i all evighet. Hur än USA vrider och vänder på steken, kommer de att möte ett ohyggligt nederlag i Irak. Kostnaden för detta krig, kommer också att bli kännbart. Det finns även andra i världen som inte vill USA ska vara ensam herre på täppan. Hela afrika håller på att bli en kinesisk koloni. Ryssland håller på förbereda sig för en större roll i värlspolitiken.
Som det är nu, är läget oerhört farligt. Lite mer balanserande krafter i världen skulle det göra lättare för Europa att se om sitt eget hus på ett annat sätt. För är det någon som drabbas, efter befolkningarna i MÖ, så är det Europa. Hur skulle det vara för Europa om det fanns färre konflikter i MÖ, om man slapp flyktingproblemen? om man kunde göra affärer med sina närmaste grannar och så vidare...
Jag vet inte om det bara är önsketänkande, men förr eller senare måste Europa inse att man inte kan ha en giganstisk krutdurk inpå knutarna utan att göra något åt det...

Anonymous said...

Ang. "Internationella nyhetsbyråer"

Att dessa största av västmakternas propagandatrumpeter skulle vara "tillförlitliga" är lika troligt som att apartheid"statens" diton skulle måna om icke-judar..

Att utan någon som helst kritisk granskning vidarebefodra ogrundade rykten hörsägen och påståenden från Pentagon och Tel aviv är inte vad jag kallar "nyheter" det är krigspropaganda och förtal.

Att många efternamn bland högre poster såväl som kolumnister lyder Goldman Silberman Cohen Levy och Levin etc 'behöver' inte betyda något i sak men vore jag av arabisk börd skulle jag inte ta dessa skildringar om min etnicitet på allvar, jag skulle bli förbannad.

Därvidlag är av västmakterna/ "israel" oberoende media av tillförlitligare karaktär.

Det hela är ganska enkelt och har inget med "antisemistism" (eller antisionism, judar utgör bara en bråkdel av "semiterna") att göra utan snarare det faktum att paria"staten" genom åratal av arbete skaffat det tolkningsföreträde "landets" grundare, terrorister som ben Gurion etc, dokumenterat talat om.

När vi ser icke-judar av arabisk börd skildras som en opersonlig unison massa av vettvillingar och galningar i papegojmedias mainstreamtabloider såväl som "nyhetsbyråer" vet vi vilkas intressen en sådan rasistisk bild av mellanöstern gynnar.

Rekommenderad läsning i saken:

Gilad Atzmon:
http://www.counterpunch.org/atzmon03032007.html