Saturday, August 04, 2007

Till Hanna! Så ser terrorn ut från andra sidan staketet










51 comments:

Anonymous said...

Jag kan lova dig med 100% säkerhet att vare sig SVT DN eller några av de andra ur papegojmediaflocken kommer att visa det här.

Rawias Morra said...

Du har rätt anonymous! Bilderna har ett antal år på nacken! De har aldrig visats i väst överhuvudtaget! Inte andra bilder av det här slagt heller!

Jinge said...

Ja det är överlagt mord. En handling som är sanslöst äcklig. Jag ska länka till den bloggningen nästa gång jag skriver om MÖ, vilket knappast dröjer speciellt länge till.. :-I

Otäckt! Undrar hur det känns för judar i diasporan att se sådana bilder?

Rawias Morra said...

Jinge,
Det är överlagda mord i storsett dagligen. Ändå får jag hit samma mantra, att det inte blir en palestinsk stat på grund av alla palestinska terrorattentat. Den egna terrorn och mekanismerna i terrohandlingarna vill man helt enkelt inte se.
Därför har jag faktiskt bestämt mig att varje gång jag får det där påståendet så ska jag svara med dokumentation om den israeliska arméns terror, och så kan vi fortsätta tills någon kommer på att det inte kanske leder någonstans...

Jinge said...

Jag har redan bloggat och länkat till din bloggning med bilder. Ja det är fruktansvärt. Man kan bli mörkrädd för mindre.

http://www.jinge.se/index.php/allmnt/tank-israelerna-fasar.htm

Swimsuit Issue said...

Fruktansvärt. Även om de är flera år, finns det någon källa? När man ser sånt här vill man vara 101% säker på att det stämmer, alltså man vill ha mycket på fötterna om man ska argumentera med de bilderna. Finns det någon annan officiell organisation som kan garantera deras äkthet typ?
För övrigt, vad är det som händer, militärjeepen har åkt iväg och avrättningen utförs av poliser? Jag menar någonting händer mellan bild 3 och 4.

Ryan Ghadban said...

Rawia, har denna speciella händelsen ett namn? Jag kommer att börja referera till den framöver då jag hamnar i diskussioner med ockupationskramare som menar att det är på grund av "säkerhet".

Fyfan vad arg man blir. Ens hjärta krossas fullständigt av att se något sådant. Är inte soldaterna människor också? Hur orkar de leva med sig själva egentligen?

Rawias Morra said...

Det finns en hel del länkar om händelsen på nätet. Här är några

http://www.thepanamanews.com/pn/v_08/issue_08/letters_01.html

http://www.electronicintifada.net/features/articles/020312beithanina.shtml

http://www.tagg.org/pix/piclink.html


http://poetry4palestine.blogspot.com/2005/12/blessed-is-every-maiden-every-knight.html

Rawias Morra said...

Fransosen:
Källan är grannarnas berättelser. Det var många som såg det som skedde från sina fönster.

Den sista länken ovan berättar lite mer detaljerat.

Det som hände mellan bild 3 och 4 är att tiden gick. Vad jag förstod så tog proceduren ca en halvtimme.

Bilar körde iväg och roboten kördes dit till slut för att söka ett lik, som ett antal soldater hade flockats krig. Om de hade misstänkt en bomb på honom, på allvar, hade de väl inte hämtat roboten sist? eller?

Ryan, händeslen är vida känd som avrättningen av Mahmoud Salah!
Eller avrättningen av 23 åringen i Östra Jerusalem.

Rawias Morra said...
This comment has been removed by the author.
Rawias Morra said...

Oj då, det var fel länk till den koommentar jag tog bort, återkommer om det.

Anonymous said...

Alla palestinier som dödas är inte oskyldiga civila. Jag har sagt att jag är emot avsiktigt dödande och trakasserande av civila palestinier. Men Israels angrepp på terrororganisationer som Hamas stödjer jag. Palestinska terrorister använder ofta civila som sköldar och finns bland civilbefolkningen.

Rawias Morra said...

Snälla Hanna,
Kan du ta och genongå en hjärntransplantation innan du kommenterar på min blog igen? Jag orkar inte med hur mycket idioti som helst!

Anonymous said...

Rawia: Kan du argumentera emot istället för att börja med personangrepp? Det sänker din trovärdighet ännu lite lägre... Jag säger: jag stödjer Israels angrepp mot Hamas och palestinska terrroister, men inte alla vägspärrar och trakasserier mot civilbefolkningen. För att man stödjer EN sak som den ena sidan gör, betyder inte det att man stödjer ALLT. Men det är kanske för svårt för dig att förstå? Svart-bit världsbild utan nyanser är kanske snarare din nivå.

/ Hanna

Rawias Morra said...

Hanna!
Om min trovärdighet ska komma från dig så vill jag inte ha den överhuvudtaget!

Nyanser? är det vad det är? att stödja en del dödande men inte andra? att försvara illegala bosättningar på stulen mark? som försörjs med stulet vatten? Det är inte upp till dig vem som styr i Palestina. Det bestämmer PALESTINIERNA SJÄLVA!
Ni har inte med saken att göra! Förr eller senare ska ni ge er av från ockuperat mark, om så om 1000 år!

Anonymous said...

Det är extra upprörande att svensk-id utnyttjare medlemmaer i ICJ och JUSEK går tysta eller spelar blinda roller om sådana katastrofala förbrytelser!

Om den assasinareda männsikan skulle vara jude, då skulla absolut de juristklädda kamrater(!) starta protester, pengainsamling eller liknande krokodilaktige seremonier...

(Jag är själv medlem i ICJ, International Commission of Jurists och lämnade JUSEK som oppsitionell röst) De bara hatade/hotade mig för att jag som endast reagerat mot sådana avrättningar.

Såhär sär Mellanöstern/Människorätt-kallade reglernas praxis ut... och lika dratasikt ser vid sidan svenskt-etiketterade jurist-flocken ut...

Båda g ör ont i mitt hjärta (även om jag inte skulle vara "människorättsaktiivist/Int. Lawyer")

Att vara människa räcker att gråta över barbariska företeelser både här o. däriområdet!

Hälsningar till människan som vågar att titta på spegeln att se något rent/vad ni begriper

Mvh.

Ekrem TOS; Int. Human Rights Lawyer-interpreter

Anonymous said...

Det riktigt sjuka med det här är att jag inte alls är chockad. Detta kallblodiga mord på Mr Saleh i Jerusalem är bara ett av oändligt många. För att inte nämna alla Palestinier som fått sina hem förstörda av den israeliska militären, eller vad sägs om alla Palestinier som torteras i israeliska fängelser? Den israeliska militären går när som helst in i folks hus och gator och arresterar vem dem än känner för att arrestera, inklusive minderåriga. Över 400 Palestinska barn hålls i israeliska fängelser. Hur kan man chockas av det här? Det här handlar ju trots allt om de israeliska ockupations styrkorna.

Besök gärna: www.palestineremembered.com för detaljerad information om konflikten.

Anonymous said...

Man skymtar någon slags grej liggande på marken till höger om liket på bild 5 och 6 samt något solitt som robotarmen bökar i på bild 6.

Om det var sprängämnen blir soldaternas agerande begripligt.

Men man ser det man vill se. Vill man ha filmen till ett exempel på israeliska soldaters blodtörst och mordmani framställer man sin tolkning av filmen.

Därmed inte sagt att jag absolut inte godtar Rawias tolkning. Jag bara konstaterar att detaljerna i filmen ger utrymme för fler förklaringar än Rawias.

Anonymous said...

Rawia,
Den här filmen visades på Israelisk tv den 24 okt 2002, förmodligen pga att BETZELEM eller på Arabiska organisation har visat det på sin hemsida, det är en hemsk film att titta på ,och till er alla som tvivlar på om det är en äkta film, så sluta tveka den är äkta vi som har varit soldater i israel känner till hur det går till
Mvh Amnon Israeli

Anonymous said...

Länkarna du hänvisar till är kända för att sprida antiisraeliska propaganda. Det vill säga hur mycket är sant och hur mycket är inte sant. Ditt hat mot Israel och judar känns som den har gjort dig blind. All övergrepp är inte bra oberoende vem som utför den och mot vem.

Anonymous said...

Sekvensen är tydligen manipulerad. Bild nr 5 togs EFTER bild nr 6. Observera att det kom mera blod på 5:an än på 6:an och att den blåa bilden finns på 4:an och 6:an, men inte på 5:an.

Enligt LA Times bekräftade al Aqsa Martyrbirgader direkt efter incidenten att Salah var en självmordsbombare på ett uppdrag. Enligt Israeliska försvarsstyrkor:

"...at least three police officers struggled with Salah, held him face down and pulled off his shirt and pants. A bomb squad expert arrived and tried to defuse the explosive, but Salah rolled around trying to press the trigger button on his stomach against the cement, according to police."

Rawias Morra said...

tokholmaren:

Det jag menar är att man inte brottar ner en självmordsbombare som har sprängmedel på sig för då skulle han ju spränga sig med israeliska soldater! Våldet i sig skulle kunna utlösa eländet.

Här brotar man ner honom, klipper hans kläder, sätter på honom handbojor, skjuter honom, och sen till sist, kommer man fram med roboten.

Om man trodde att han hade sprängmedel på sig, skulle man skjuta honom först, i skallen, sen skulle man komma närmare, med roboten! etc...

Rawias Morra said...

Amnon Lee Israeli,
Tur att Du och Dror och Yael och andra judar och Israeler finns, sådana som själva vet att jag inte hatar judar och Israeler!

Det är hemskt att få det där slängti ansiktet i tid och otid!

Jag har faktiskt israeler till vänner som jag sover hos, tryggt! Och som har lämnat sina barn i min vård, tryggt!

Rawias Morra said...

korpio, läs det Amnon skrev är du snäll!

Anonymous said...

Skorpio ska det vara, det blev fel i första kommentaren.

Jag har läst det Amnon har skrivit, men det gör inte palestinier till helgon? Utan kan man tro på bilderna det är det som är frågan...

Rawias Morra said...

Skorpio,
Att vara granne med staten Israel och sträva efter att vara helgon vore idiotisk rent utsagt!

Alla våra bilder är falska, eller hur? och alla era bilder är äkta? Självklart!

Vi säger så...

Anonymous said...

Rawia ,du har rätt i världen att vara kritisk och skriva det du känner och tycker om Israel-Palestina konflikten och dina judiska och israeliska vänner vet vem och vad du är så skit i det att bli kallad den ena och den andra ,okunniga idioter finns massor av ,
Till dem ”bombexperter” vill jag säga bara att ni visar bara era stor okunskap av hur israeliska arme behandlar självmords bombare så som ni beskriver är bara BULLSHIT jag har aldrig hört talas om att man kommer fram och till en som (bara misstänk) att denna har bomb på sig på så nära håll med militärbil och börja förhandla eller nåt man riskerar inte nåt man skjuter först och fråga ,sån kan jag!!!!! ,som den berömda amerikanska citaten ”Been there done that ”
Och till dig Korpio som kallar Betzelem och andra israeliska fred organisationer till anti israeler ,,,
Vill jag bara säga skaffa dig ett liv börja läsa och öppna ögonen, men det finns risk med detta att du kanske bli smart på köpet
Amnon

Anonymous said...

Rawias skriver: -”Att vara granne med staten Israel och sträva efter att vara helgon vore idiotisk rent utsagt!”, ”Alla våra bilder är falska, eller hur? och alla era bilder är äkta? Självklart!”

Menar du att staten Israel inte ska existera, eller att så länge den är din granne så ska de få ett helvete? Dina bilder och mina bilder... Stopp ett tag!

Jag är inte ute efter att kränka dig på något sätt och ber om ursäkt om jag har gjort så. Utan jag ville diskutera din blogg och allas kommentar på ett konstruktivt sätt. Att sprida bilder, texter och annat material som inte är sanna kallas för propaganda och är hjälper inte någon av dem i fråga.
Många av de som kommentera dina inlägg delar dina åsikter och inget fel idet. Men den är väldigt ensidig och är nästan på gränsen till antisemitisk ibland, men till skillnad från andra så publicera du inlägg som ifrågasätter dina kommentarer vilket gör din blogg mera seriös.

Men tillbaka till ämnet, är det fallet att bilderna och historien är sann så ska det fördömas och de skyldiga åtalas. Men om de inte är sanna ska du och alla som har publicerat dessa dömas?

Har försökt hitta i LA Times vad Boxer påstår men har inte lyckats hitta något.

” Boxer said...
Enligt LA Times bekräftade al Aqsa Martyrbirgader direkt efter incidenten att Salah var en självmordsbombare på ett uppdrag. Enligt Israeliska försvarsstyrkor:

"...at least three police officers struggled with Salah, held him face down and pulled off his shirt and pants. A bomb squad expert arrived and tried to defuse the explosive, but Salah rolled around trying to press the trigger button on his stomach against the cement, according to police."

Men är det sant att Aqsa Martyrbirgader har tagit på sig skulden så är denna blogg död.

//Skorpio

Rawias Morra said...

Kära Skorpio,
Ser du hur tunn killen är? med så många män kring honom? de kunde ju ha lyft upp honom i luften hur lätt som helst, för att se till att han inte utlöser en eventuell sprängladdning.

På heder och samvete Skorpio, det som drabbar palestinierna dagligen är så enormt mycket och så horriblet, att vi har svårt att sortera i det! Vi behöver aldrig hitta på!

Jag skulle aldrig publicera något om jag hade minsta tvekan om dess äkthet. Men även stora massakrer som Beit Hanoun och Qana, har man hävdat att det var falserier... medan hela världens media visat in i minsta detalj... det gör det för mig svårt att ta anklagelser om falsk dokumentation på allvar.

Läs det som Amnon skrivit för jag orkar inte upprepa det.

Om vi tar pojken i Hebron, Ahmad Skafi, som dödades först och sedan lemlästades av soldaternas hundar, Varför? Varför låta hundar bita sönder en död pojkes kropp? Han var så in i helvete dum och lekte med en leksakspistol, men som död var ju inte pistolen farlig även om den hade varit äkta, eller hur?

Kan någon förklara det?

Hälsningar
Rawia

Anonymous said...

Amnon skriver: "-Och till dig Korpio som kallar Betzelem och andra israeliska fred organisationer till anti israeler ,,,
Vill jag bara säga skaffa dig ett liv börja läsa och öppna ögonen, men det finns risk med detta att du kanske bli smart på köpet"

Jag försöker allt jag kan, hoppas att jag blir det då någongång. Men har jag sagt att Betzelem är anti Israelisk? Utan jag refererade till

http://www.thepanamanews.com/pn/v_08/issue_08/letters_01.html

http://www.electronicintifada.net/features/articles/020312beithanina.shtml

http://www.tagg.org/pix/piclink.html

http://poetry4palestine.blogspot.com/2005/12/blessed-is-every-maiden-every-knight.html

Vet att detta är ett känsligt ämne, men upplys mig gärna om jag är så trögg.

//Skorpio

Rawias Morra said...

Skorpio,

För femtielfte tusende gången säger jag att jag inte tycker att staten Israel inte ska existera!

Unknown said...

Hmm.. jepp, ser lika illa ut som att använda raketartilleri mot civila städer -- men var du verkligen tvungen att gå till 2002 för att hitta ett dokumenterat exempel åt det hållet?!

Rawias Morra said...

Hmm..bernt...
Nej, jag har otaliga hårresande dokumentationer. Jag valde det här för att det är något så avlägsen i tiden att jag orkar hantera det, både jag och offrets anhöriga, för sådana händelser tas upp en hel del på nätet...

Men om du vill kan jag ju visa färskare prestationer i terrobekämpningen. Det är bara det att min blog skulle då se ut som en enda stor jävla massaker!

Paolo Pissoffi said...

bernt// Raketartelleri mot civila städer? (Civila städer?) Du menar förstår jag de gånger Israel bombar sönder typ Gaza eller Beirut? För Beirut är väl en civil stad? Eller?

Rawias Morra said...

Jag publicerar inte kommentarer där det står: Så är det bara, det måste ni acceptera! Vi måste inte acceptera någonting!

Anonymous said...

Till Skorpio:

Nej det är mer blod på bild 6 än på bild 5.
På bild 5 rinner det lite (Om man nu kan säga så) från huvudet, på bild 6 är det utsmetad ända ner till robotens larvfötter.

Om han nu var självmordsbombare, så verkar det ändå onödigt att skjuta honom.

Jag menar, han ligger naken och handfängslad (ser det ut som) på backen, med flera poliser över sig. Hade han en bomb lär dom ha flyttat på den när dom tog av han kläderna.
Vilket hot kunde han utgöra?

Anonymous said...

Till boxer menade jag med förra inlägget, inte Skorpio.

Dessutom ser man visst bilen på bild 5, längst till vänster ser man högra framhjulet. Att man ser så lite av den är nog för att bilden är mer inzoomad, och tagen från en annan vinkel.

Anonymous said...

Rawia: Jag menade förstås att den palestinska ledningen måste acceptera att de stora israeliska bosättningsblocken (tyvärr) inte kommer att utrymmas eftersom de är etablerade städer med flera tusen invånare. Du ingår inte i den palestinska regeringen och dina åsikter har precis lika lite med hur en lösning kommer att se ut som mina. Det jag menade var att jag tror att det är den mest realistiska lösningen som vi alla kommer att tvingas acceptera till slut.
Dessutom för du inte det palestinska folkets talan, utan din egen, och framför dina åsikter, som jag framför mina.

/ Hanna Bard

peace_lover@spray.se

Rawias Morra said...

Hanna,

Kunde man tömma ett helt land på folk 1948 så kan man tömma två bosättningar!
Ni kan inte köra med att etablera fakta och sedan tro att alla ska finna sig i det! Det kan komma att bli fruktansvärt dyrt för bägge sidor!

Jag för inte det palestinska folkets talan, utan moralen, och rättens, just i det här fallet!

Anonymous said...

detta svar är till Hanna Bard

Hanna ,först när jag läste din inlägg om dem bosättning städer så börjar jag skratta ,,,
Men jag måste svara på din inlägg ,
När israel erövrade västbanken 1967 då hade man ett plan för att lämna den till Jordanien och slippa hela problematiken med Palestina fråga, och dåvarande utrikes minister i Israel (Igeal Alon) ville att Jordanien ska ta hand om detta, men han fick inte med sig hela regeringen och då blev det inget av detta, men efter honom kom Golda meir som tyckte att det finns inget problem med Palestina ,för att för henne fanns ingen Palestinier och då började dem att bygga små bosättningar för att skydda gränserna och ingen har planerat att bygga stora städer som dem blev till slut med hjälp av fanatiska religiösa typer
Den peng som många Israeliska regeringar har stoppa i dem bosättningar kunde man gjort massa andra vettiga saker in i Israel förre 1967 som att bygga dem små städer som fanns vid alla Israel gränser låta öknen blomstra minska (markant) försvars budgeten och ge pengarna till utbildning, och den viktigaste av allt var och ÄR allt lidandet och meniskers liv och blod på bägge sidor som har spillt och som alla vet det var inte små mängd av blod,
, ,,,,men att hävda att det är jobbigt och svårt att tömma västbanken ,,är nästan eller det ÄR ett Hån mot alla Palestinier som har bott där lite mer än 40år ,,,kanske 400år och dem fick inte pengar och subventioner att bo där, tänk på det lite till innan du försvara ockupationen Om det gick att tema Gazza remsan så går det att göra samma sak med resten av dem ockuperade område
Och en liten grej till, om dem (bosättarna) vill så gärna bo kvar där, jag tror att dem får göra det under en palestinsk regering det blir samma hus och samma vyer samma mark ….men inte samma regeringen,
Mvh en FD ockupant
Amnon Israeli

Anonymous said...

I melannostern galler regeln att den starka tar allt. Judiska folket har kommit hem o det ar ingenting som gar att andra pa.

Rawias Morra said...

Anonyma ljushuvudet där, kom du på det där själv eller fick du hjälp av någon som är ännu smartare? Djunglens lag måste väl vara din egen uppfinning? Grattis, men det hade varit snyggt med ditt namn, så att vi kunde få reda på vilket geni vi ska gratta... eller skratta... åt...

Anonymous said...

Till Rawias Morra. Det behovs inte nagon hjalp utan det raker med 2000ars vantan o langtan till landet. Varje ar utomlands sa sa vi "nasta ar i Jerusalem nar vi skalade"--Jag vet vad jag gor har i Israel men vet du vad du gor i Sverige.

Rawias Morra said...

Ursäkta mig, smartis, om du inte vet vad jag gör i Sverige så är du så som Jinge utrycker det ibland: Dum i HELA huvet...

Skriv inte hit mer. Jag kommer inte att publicera meningslöheterna här, det skitar ner bloggen...

Anonymous said...

Till dig Anonymous,
jag tror att en av anledning att Rawia är i Sverige är kanske PGA såna som du, som kanske inte fattat att när vi Israeler och judar säger ”nästa år i Jerusalem” det hade och har en annan mening med detta ,meningen var att vi ska återförenas med våra judiska bröder från alla världens horn för att bygga den land vi har och inte den land vi har ockuperad, du låter likadant som dem nya emigranter som flytta till Israel som hade svårt i sitt gamla land, kanske dem blev trekasserat för sitt påbrå och när dem kom till Israel fick dem vapen och börjar betar sig som om dem är ”herre –folket” ,du har fel grabben vad det nu du heter, Ni är INTE herres folk kom när från era hästar och lar er den fina ord som många av oss har glömt ,, RESPECT,,,,

Paolo Pissoffi said...

Dessa kommentarer har ett värde på så sätt att man kan se vilket förakt sionismen skapar. Rasism.
Det är också något av ett övermod. Historien är inte färdigberättad. Kampen fortgår trots allt.

Sen är det väl ingen nyhet att Israels överlägsna vapenarsenal och våldsmakt är beroende av stödet från USA.

Detta kan faktiskt en dag ta slut. Inte de närmaste åren naturligtvis. Vi pratar om en längre tidsrymd, men ändå: jag personligen har svårt att se att Israel som det ser ut idag, faktiskt klarar av att upprätthålla denna aggressivitet och ockupation ur ett längre perspektiv. Sionismens hybris kan mycket väl bli deras fall.

På kortare sikt ser det däremot dystert ut, framförallt ur mänskliga rättigheters synpunkt.

Anonymous said...

Rawia: Hela Israel/Palestina tömdes inte på folk 1948. En hel del palestinier fördrevs, många flydde självmant från kriget och pga. rykten om massakrer (massakrer av både araber och judar förekom). En del av de araber som stannade kvar är idag israeliska araber, andra bor på de palestinska områdena.

Amnon Israeli: Bland israelerna finns det många oliia åsikter precis som bland palestinierna och alla andra folk. Jag beundrar dig för att du ser den palestinska sidan, särskilt eftersom du har levt i Israel. Därmed inte sagt att jag håller med dig om allt.

Jag tycker inte om att Israel byggt bosättningar på Västbanken och Gaza. De borde ha låtit bli.
Men jag tror att Israel kommer att försvara Ariel, Betal Illit och Ma'ale Adumim och att dessa block inte kommer att utrymmas. Istället kan palestinierna få områden som idag tillhör Israel. Jag tror att det är den mest realistiska lösningen. Därmed inte sagt att jag tycker att det är rätt att dessa bosättningar byggdes från första början.

Observera att dessa bosättningsblock förmodligen kommer att införlivas med staten Israel. Inga bosättare kommer att finnas kvar i Palestina om de inte, som du också skriver, lever under den palestinska regeringen och får palestinskt medborgarskap (vilket de förmodligen vägrar).

Båda sidor måste gå med på kompromiosser. Observera att rätt och moral har olika innebörder beroende på vilken åsikt man sjäkv har.

Hanna

Rawias Morra said...

Hanna,
fördrivningen, tömmningen av norra Palestina på folk, är grundvalen som hela mitt liv vilat på. Att du kommer och påstår motsatsen nu, gör varken till eller från. För jag kan inte jämföra dina ord med den ångest och de tårar min far, mor och hela min släkt försökt gömma undan för mig, och som jag så småningom pusslade ihop till en helhet.

Det värsta är, att om vi fortsätter så här, kommer varken dina bosättningar eller något annat att finnas kvar att sörja över. Hela världen kommer att gå åt helvete på grund av denna konflikt, som i början handlade om några byar, och slutade med 11 september och Irak... ser du sambanden? Förstår du vad jag försöker säga?

För min egen del skiter jag i hela regionen snart. Jag kommer väl knappt att orka fälla en tår om så hela skiten brinner upp...

Rawia

Anonymous said...

Rawia: Att hålla på och tjafsa om vem som bär skuld till det och det i historien leder ingen vart, men det är ändå viktigt med fakta. Fakta som i och för sig kan vinklas hur som helst.

Jag är ledsen för din släkts, och alla palestiniers, lidande, oavsett vem som bär skulden till det. En del blev fördrivna, andra flydde självmant, pga. rykten eller från kriget. Det är också tragiskt.
Precis som att de massakrer på araber som utfördes av judar måste fördömas, måste också de massakrer
som araber utförde på judar, fördomas. De utfördes under samma tidsperiod. Hebron 1929 till exempel.

Jag tror inte att Israel/Palestina har ett dugg med 11 september att göra, lika lite som 11 september har med islam att göra. De utfördes av fanatiker som ansåg sig göra rätt. Kanske hade det med religion att göra. I så fall med en förvrängd form av religion, blandat med politik. Det finns inget som ursäktar avsiktilgt dödande av oskyldiga människor, oavsett vem som dödar.
Om Israel/Palestina har med Irak att göra, personligen tror jag faktiskt inte det.

Mina bosättningar...de är inte mina. Det är andra som byggt dem, andra som gett dem tillstånd att byggas. Jag gillar det inte. Bosättningarna, alltså. Men det förslaget jag skrev om, stödjer jag därför att jag tror att det är det mest realistiska.

Ha det så bra Rawia, och låt oss istället hoppas att konflikterna en dag kommer att lösas så att fler oskyldiga slipper drabbas.

Hanna

Rawias Morra said...

Hanna,
Du har inte en enda gång kommenterat den pågående terrorn idag, mordet på Ahmad Skafi, inlåstningen av 3 barn mellan 1 och 4 år gamla... du har en linje och du följer den och jag droppar ämnet här...
Om du inte ser sambandet mellan 11 september, Palestina, Irak och hela MÖ i skuggan av USA och Israel kan jag bara beklaga det...
Fast uppriktigt sagt så tror jag inte på det för jag tror inte att du är såå naiv som du vill låtsas vara...
Ha det bra själv och tack för ditt intresse...

Hälsningar
Rawia

Anonymous said...

Rawia,
Jag har flera gånger sagt att jag är emot att oskyldiga drabbas och att jag inte stödjer allt israeliska armén begår mot palestinierna. Inlåsningen av barnen har jag inte hört om, men är det sant är det naturligtvis fel.
Jag anser mig inte vara naiv, men det är din åsikt att jag är det.
Nej, jag ser inte sambandet mellan Israel/Palestina, 11 sept och Irak. Allt kan inte skyllas på USA:s och Israels politik. Men visst blir det enklare så.
Ha det så bra du också.
Och jag vill att du ska veta att även om vi har olika uppfattningar önskar jag det palestinska folket ett värdigt liv.

Hanna