Tuesday, August 28, 2007

Och här kommer en hel drös till av mina släktingar

Här är en hel drös släktingar till mig. De har jag aldrig träffat heller. De bor kvar i Galilén i närliggande byar, för vår by sprängdes. Den enda väggen med en dörröppning ni ser hör till kyrkan för det var den enda byggnaden som endast delvis sprängts.

Jag vet att mina släktingar aldrig fick tag i kyrklockan, men ett gammalt kors har de kunnat återfå och den är monterad på den enda väggen som står kvar av kyrkan!

Jag bör tillägga att större delen av Suhmatas befolkning var muslimer! Mannen med kepsen och den stor mustaschen har kämpat i hela sitt liv för att få tillbaka gravstenar till exempel, som israeler hade tagit och använt som prydnader i sina trädgårdar.

En bosättning som ni ser sedan nedanför är byggd på våra åkrar.... Där odlade man vete och tobak och annat fram till 1948.

No comments: