Tuesday, August 07, 2007

När dollarn talar

Samira al-Halayqa, parlamentsledamot

Det råder en viss förvirring idag angående beskedet som den nuvarande (!) palestinska premiärminister lämnat för besked till israelerna angående säkerheten på Västbanken. En del källor, med al-Quds al-Arabi i London påstår att Fayyad meddelade sina israeliska kollegor att de palestinska säkerhetstjänsterna inte kan garantera säkerheten och lämna information (!) till israelerna angående planerade terrorattentat. Aljazeera.net hävdar motsatsen.

Mitt i virrvarret kommer ett intressant besked från Samira al-Halayqa, parlamentsledamot från Hebron för Hamas, att palestinska säkerhetsstyrkor arresterat 15 personer kända för sitt stöd för Hamas, i byn al-Shoyoukh norr om Hebron.
Det intressanta är, att byn al-Shoyoukh kontrolleras helt och hållet av israelerna. Hur kom palestinska säkerhetstjänsterna dit och i samarbete med vem utförde man uppdraget, är överflödigt att orda om…
....
Jag undrar bara vad Hamasanhängarna gjort för att reta Fayyad så? I en avlägsen utlämnad by? Samlat kläder för fattiga? Undervisat gratis? Eller uttryckt förskräckelse över alla dokumenterade stölder som Hamas avslöjade häromdagen?

5 comments:

Anonymous said...

Vad är det för avslöjande du nämner? Har nån länk på svenska/engelska som man kan läsa?

Rawias Morra said...

Jag skulle hämta min son i Småland för en tio dagar sen då jag och mina vänner blev sittande framför teven i ett par timmar med gapande munnar...
Al-Zahhar från Hamas visade prov på dokument man funnit i Dahlans högkvarter... Bland dem breven om Arafats hälsa från Abu Sharif och Dahlans löfte till Sharon att ta hand om Arafat själv...
Men det fanns där lite annat smått och gott, bland annat kvitton på två målningar som någon dam i Frankrike fått, som kostat 62 000 dollar. Samt Abu Rudainas barn som kan knalla in i vilken PLO kontor som helst och kvittera ut 2000 dollar i "Snabb bidrag". Hans andra döttrar kostade den palestinska nationalkassan 34 000 dollar per termin för studier utomlands. Sultan i Libanon vars dotter hade kört på en stackars människan, hennes far betalade en skadestånd på 134 000 dollar...

Jag lovar återkomma till saken när orken infinner sig... Jag ska ta reda på om det finns länkar till det på arabiska. Men de dokument jag såg, visades på en överhead i Gaza, direkt i teve, var på arabiska...

Rawias Morra said...

Jag menade länkar på engelska förstås...

Anonymous said...

Alltså, det verkar så naivt att både USA och Europa nu flirtar med Abbas och hans nya tvivelaktiga regering och tror att de kommer att lyckas. Släppa bara Fatah-fångar, ändra på valsystem för att hålla Hamas ute i fortsättningen... Lyssna på folket i stället!

Rawias Morra said...

Pia,
Om inte USA och Europa ändrar sin politik snart kommer det att leda till en katastrof för alla... Hatet mot Abbas och hans folk är så stort bland palestinierna att jag undrar hur det kommer att sluta. Det skulle förvåna mig om det blev fullt inbördeskrig på Västbanken med allt vad det kommer att inebära...