Monday, August 20, 2007

EU dränker Gaza i mörker

Förhandlingar pågår, av Omayya Joha

Den 19 juli skrev jag i ett inlägg att jag trodde att Abbas planerar att stänga av elen för Gazaborna. Den 19 augusti fick jag rätt! Under söndagen stängdes elen av. De största elverket i Gaza var utan bränsle. Israelerna hade blivit tillsagda av EU att inte leverera mer bränsle för EU skulle inte betala för det.
När Gazaborna klagade, gick vår egen al-Maleki, som är justitieminister i den tillsatta krisregeringen och bad Gazaborna att revoltera mot Hamas om de ville ha elen tillbaka.

En ung palestinsk kvinna från Gaza, en Um Muhammad, ringde till den libanesiska tevestationen anb och sa till al-Maleki att om valet stod mellan elen och återgången till helvetet med Dahlans styre i Gaza, så valde hon att leva utan el. "Vi vill inte ha dödandet, tortyren, stölderna och rånen tillbaka. Vi kunde inte sova, varken nattetid eller dagtid. Vi satt och oroade oss för våra barn när de var i skolan…" Sedan riktade hon ett par ord till Abbas och hans anhängare i Ramallah: "Det blir inga tidigare val! Vi ska lära er att respektera vårt folks vilja!"

Um Muhammad kan kanske klara sig och sina barn utan el ett tag. Jag tror däremot inte att sjukhusen, laboratorierna och dialysapparaterna klara sig utan el.

Det förvånar mig inte att Abbas har krävt och tjatat om att elen skulle stängas av i Gaza. Det som förvånar mig är att EU hörsammar! Men varken mörker, svält eller ens själva döden biter på palestinierna längre! Det borde Abbas och alla som går i hans ledband förstå!
Jag skulle vilja höra den som klagar den dagen Iran betalar för Gazabornas elektricitet!

No comments: