Tuesday, August 14, 2007

Nowhere People


Det finns ett brott som begåtts mot mig och mot mitt folk, långt innan jag föddes. Brottet bestod av att jag föddes som statslös. Man ansåg att min by och mitt land behövdes av någon annan, mer än mig. Från en grön, välmående by som bland annat odlade vete, oliver och tobak, slängdes mina föräldrar som då var barn, och deras föräldrar, ut, tack vare att Europa hade betett sig vidrigt gentemot en av sina minoriteter. De hamnade i flyktingläger.

Det är ett brott som jag aldrig någonsin kommer att förlåta världen för att det innebar att jag kände mig som ett villebråd. Jag hade ingenstans att ta vägen, och dödade man mig så var det helt okej. Nu är jag inte i den situationen längre. Men mina syskon är det, min släkt och mina vänner.

Det är ingenting jag kan hjälpa. Jag hatar ingen direkt för det. Men mitt förhållande till världen blev skevt i samma ögonblick som jag som liten förstod att jag var statslös i denna vida värld.

Nu är jag stor och förstår att jag inte är ensam om det problemet. Min sorg och besvikelse delas idag av 11 000 000 människor som också delar mina erfarenheter.

aljazeera.net kan män läsa om dessa, palestinier, nubier, asiater, romer, etc...
.....
Greg Constantines senaste filmproject heter "Nowhere People".
En skamfläck inbränd i världens panna!




No comments: