Sunday, August 19, 2007

Till Jinge

Det här lär vara det äldsta olivträdet i Palestina

Jag skrev till dig Jinge, här om dagen, att Du inte fick känna någon sorg för palestinierna, för då visste jag inte vad jag själv skulle känna! Oftast kan jag inte känna någonting överhuvudtaget. Istället för sorg blir det bara stilla… i huvudet… i hjärtat… som om hela universum står stilla…

Nu har jag hittat en skarp analys av läget i Palestina! Kanske är det inte så himla hopplöst i alla fall…

Mark Perrys analys av läget, om Hamas och Fatah, är ett måste för den som vill förstå det som pågår.

"Abu Mazen will fail to solidify his position as President of the Palestinian Authority; the American program to support him will fail; there will be no international conference; and, within the next sixty to ninety days — and almost certainly by the end of the year — Abu Mazen and his colleagues will either be forced into exile or will take steps to reconstitute the national unity government that they have spent the last 60 days destroying."
Även om Perry inte har rätt 100% i sin analys, vågar jag påstå att han har minst 95% rätt!

Läs hela artikeln här!


2 comments:

Jinge said...

Ja det var en intressant artikel. Nejdå, jag kände mig mest nedslagen efter att ha konstaterat att Mahmoud Abbas är en riktig jävla skitstövel, ett riktigt praktarsh…

Jag utgår ifrån att han tvingas ta sina blodspengar och rymma utomlands. Om inte nu direkt så i alla fall snart. Jag förstår inte hur han kan sova på nätterna. Att svika sitt eget folk, att svika sina ideal, allt för att behålla den lilla makt han har.

Det skulle förvåna mig om han överlever någon lägre tid i Palestina. Många är det säkert som vill sätta en kula i honom, och jag kan inte påstå att jag klandrar dem – trots att jag är pacifist.

Samtidigt blir jag lite nyfiken på hur politiker i Väst betraktar honom. De säger givetvis inget öppet till honom eftersom han gör exakt som Israel och USA vill, men själva, i sitt hjärta? Jag tror nämligen att hyfsat många politiker emellanåt har kontakt med de ideal och de värderingar de sedan länge tvingats överge av realpolitiska skäl.

Men Mahmoud Abbas, eller Abu Masen, kan knappast vara en politiker som de har respekt för.

Rawias Morra said...

Jinge,
Nej, jag tror inte att många har respekt för Abbas. Än mindre har trott att han skulle gå så långt i förräderiet av allt som palestinierna kämpat för i 100 år. För om det fanns ett uns hopp om en hederlig eller rimlig uppgörelse med staten Israel idag, skulle jag var den första att respektera honom. Problemet är att han vill ge upp det mest fundamentala, för ingenting. För mindre än ingenting. Det som man snickrar ihop, är en fred som är värre än krig, och kommer att leda till otaliga krig i framtiden. Vi för hoppas att han hinner försvinna innan han skriver på något mer... För avtal som inte betyder ett dyft för Israel, duger alltid att dra fram när man vill utöva utpressning på palestinierna.