Wednesday, August 01, 2007

Israelisk matematik


Sulaiman Mansour, Palestina


Israel frigav 256 palestinska politiska fångar den 20 juli 2007. Enligt den arabiskspråkiga Paltimes har samma Israel tagit tillfånga mer än 300 palestinier under samma julimånad.
Bland de tillfångatagna hör 56 personer i staden Nablus med omnejd, 53 personer hör hemma i Gaza, 53 i Hebron och 42 i Jenin. I Ramallah blev den israeliska skörden 22 personer och i Betlehem 18. Från Qalqilia tog man tillfånga 16 och från Toulkarm 11. Jerusalems del blev 2 tillfångatagna och 4 från Aghwar. I Qilneswa togs 1 person tillfånga och 8 andra togs tillfånga på platser okända för människorättsorganisationerna.

4 comments:

Anonymous said...

Man blir så arg! Jag förundrade mej just över hur mycket publicitet frigivningen fick i våra medier, med tanke på alla som ännu sitter inne. Och nu detta, som det knappast kommer att skrivas om.

Rawias Morra said...

Ja, du Pia, det är väl som det brukar vara, i våra medier!

Tyvärr!

Anonymous said...

Hej Rawia,

En hälsning från en poet- och översättarkollega:

I bloggvärldens oöverskådliga, och för det mesta substanslösa, myller hittade jag till dig av en slump.

Och nu har jag suttit framför datorn i flera timmar och läst varenda inlägg, med tårar rinnande ner för kinderna.

Tack för dina initerade och välskrivna rapporter och analyser från Palestina och världen i övrigt. Tack för dina uppmaningar till kamp. Jag läser det du skriver som ett oerhört sällsynt motgift i dessa mediala katastroftider.

Jag skulle vilja skriva något vackert och hoppingivande här, men jag kan bara citera dig själv:

"...ett folk som kan känna en sådan glädje, som kan dansa och sjunga så, ett sådant folk går inte under! "

Tack.

Rawias Morra said...

Tack snälla Athena,

Nu fick jag tårar i ögonen av dina ord! Det känns ibland som om man skriver rätt ut i tomma intet. Men, nej, det är verkligen inte så!

Tack själv och välommen åter!

Rawia