Tuesday, July 03, 2007

En fågel, och en bit chocklad

Ali al-Rmais, Libyen
....
En enda fågel räcker
för att hindra himlen
från att falla ner
Faraj Bayrakdar
....
Jag träffade den syriske författaren Faraj Bayrakdar idag. Han hade bett mig att översätta de tre raderna ovan från arabiska till engelska. Vi drack kaffe och till kaffet fick vi varsin lilla lilla inslagna bit chocklad. Den var kanske 2 gånger 2 centimeter stor och 3 millmeter tjock.
Jag åt min bit till kaffet, Faraj sparade sin.
Senare gick vi en promenad längs vattnet och talade om skrivandet när man lever i exil, omgiven av ett språk man inte förstår. Plötsligt tog Faraj fram sin chockladbit, delade den i småbitar och bjöd mig. Jag tittade på den lilla chodkladbiten förvånad och sa nej tack. Men Faraj insisterade: "Du kan väl ta en liten biten till cigaretten!"
och plötsligt, hörda jag mig säga: "Snälla Faraj, vi är inte i fängelset nu! Ät den förbaskade chockladbiten själv. Den är ju mikroskopisk från början!"
Försent, anade jag vad jag just hade hasplat ur mig!
Förlåt, sa jag och tog en liten skärva, som kanse var 0.7 gånger 0.4 cm...

No comments: