Monday, July 23, 2007

Två olika sorters kvinnliga politiker


Den nya sorters kvinnliga politiker, Rasha al-Rantisi, Hamas, vars man mördades av israelerna för ett par år sedan, ställde upp i parelamentsvalet till den nu förlamade "Majlis Tashree3i" som det det palestinska parlamentet heter! Det är en kvinna som tar plats utan pardon!
.....
Och så har vi Intisar al-Wazir, änka efter Abu Jihad, som mördades av israelserna i Tunis i slutet av 1980-talet. Hon har funnits i politiska sammanhang så länge jag minns, men vad hon har gjort har jag ingen aning om. Är det så att hon alltid varit enbart en dekoration? Eller har man aldrig gett hennes politiska arbete något utrymme i media? Kanske är det både och!

.....



6 comments:

Tobias Struck said...

Hej Rawia. Hur ser du på Amnestys krav om att palestinska myndigheter måste bli bättre på att mänskliga rättigheter respekteras mellan palestinier? Kvinnor anses vara särskilt utsatta i det palestinska samhället - och Amnesty menar att detta inte kan skyllas på Israels ockupation.

Källa

Rawias Morra said...

Självklart är det så Tobias. Jag säger ju själv så! Jag har personligen diskuterat detta under ett semninarium för en herrans massa år sen med Intisar al-Wazir, och då gav hon mig standardsvaret: Vi befinner oss i ett skede av nationell befrielse och kan inte ägna kvinnofrågr det utrymme som behövs. Det slutade med att jag skällde ut henna och kallade henne för previligierad häxa. Det var inte uppskattat. Mänskliga rättigheter talade jag också om med Abed Rabbuh, som förnekade fullständigt att de kränktes. Det slutade med att jag skällde ut honom också. Dagen efter, på en lunch hos dåvarande kulturminister Ulvskog, vägrade han tala med mig överhuvudtaget!

Tobias Struck said...

Rawia. Bra kämpat. Jag skrev inte att jag visste något om din hållning. Nu skall jag följa din blogg!

Rawias Morra said...

Tack Tobias

Anonymous said...

Pass på bara Rawia, Struck-by-tjack är samma liberala galning som polisanmälde Ali Esbati....

Rawias Morra said...

Oj, Oj....