Tuesday, July 03, 2007

"Jag vill inte föda mitt barn här ute!"

Ahmad al-Nabulsi, Palestina
....
5000 palestinier är fast på den egyptiska sidan av gränsen sedan händelserna i Gaza. Två av dem har hittills dött. En ung palestinska som ska föda vilken dag som helst säger: "Jag vill gärna åka hem. Jag vill inte föda mitt barn här ute för då kommer de att kräva ett pass till barnet och då får jag stanna här i minst sex månader till."
....
Palestinierna, de flesta av dem sjuka och var i Egypten för att få behandling, har inga pengar kvar att leva på och börjar bli en börda för egyptierna som öppnat flyktingläger för dem.
....
Israelerna vägrar öppna gränsövergången tillfälligt för att släppa in dem. Men man kan tänka sig att släppa in dem genom en annan gränsövergång, Karm Abu Salem, som går igenom isrealiskt terretorium. Männen i synnerhet vågar inte åka hem den vägen, för de är rädda att hamna i israeliskt fängelse istället.
....
De flesta palestinska organisationer i Gaza vill inte veta av någon annan gränsövergång för då, säger man, är man tillbaka i ockupationsmaktens händer helt och hållet. Man vill gärna ha ett slut på tragedin för de strandsatta vid gränsen, men är rädda samtidigt för att bädda för större framtida tragedier.
....

6 comments:

Ryan Ghadban said...

Rawia, går det att nå dig via e-post? Isåfall, vad är din e-post adress?

Mvh,
Ryan.

Rawias Morra said...

Yes Darling,

rawia.morra@comhem.se
elle rawiamorra@hotmail.com

Anonymous said...

HA!
Nu har jag det också..! :0)

Anonymous said...

Märker att du gillar konst :0)
Bilden i den här artikel har en detalj från Andalusien. Mycket vackert.
Nästa utställning bjuder jag dig på vernissage :0)
Känner du till konstnären Salvador Dali..? Googla namnet, gärna :0) Det är surealism. Jag kör genom hans inriktning.

Rawias Morra said...

ja, ida, jag vet vem Dali är, Jag är 41 år, kommer du ihåg det? Have been around for a while...

Anonymous said...

Det är många som inte vill veta vem han är oavsett ålder :0)
Beror på stil, en del människor gillar inte surealism, så blir man ointresserad om konstnärer som tillhör denna riktning.