Monday, July 23, 2007

Palestinska kvinnor

"Ta mig dit det faller (enbart) israeliska bomer, så att vi kan dö med hedern i behåll!"


Jag har fått påpekanden om att det i min blogg saknas ett feministiskt perspektiv. Att alla palestinska politiker är gamla gubbar. Men så är inte fallet. Det är inte mitt feministiska perspektiv det är fel på, utan verkligheten.

Palestinska aktiva kvinnor har alltid känts som ett minerat fält för mig. Fruktansvärt komplicerat och förvirrat. För samtidigt som jag är övertygad om att det palestinska samhället knappt skulle existera idag utan dessa tusentals anonyma kvinnliga kämpar, vet jag att den palestinska kvinnan har fler fiender än någon annan kvinna i världen. Och det är mäktiga fiender. Det traditionella patriarkatet i samhället, det politiska patriarkatet och det kulturella, i arabvärlden i stort, men framför allt: ockupationen, flyktingskapet, fattigdomen och rättslösheten.

Den palestinska kvinnan har alltför ofta varit uppslukad av att lappa ihop flyktingtillvaron eller livet under ockupationen. Några har kommit fram, knappt, som översten från Tall al-Zaatar, Amina Shams, som mördades av sina egna någon månad efter att hon blev överste, till Nabila Badran som avrättades på öppen gata, för sitt engagemang i flyktinglägren i Beirut, när de utsattes för den ena massakern efter den andra, i mitten av 1980-talet.

Det här är bara början på min behandlig av detta ämne. Jag kommer säkert att behöva återkomma till det flera gånger, så mycket som tid och hälsa tillåter!

Här ska jag tala om gamla och nya kvinnliga politiker! Kvinnliga politiker som dekoration och verkliga, som vill nåt med sina politiska uppdrag.


2 comments:

Anonymous said...

Du saknar inte "feministiskt perspektiv" och detta är inte rätt tid att diskutera saken, men att främja denna sortens uppstyckning och fragmentering i feminist bög hetero strumpfetischist pokerspelare asatroende idioter och fyllesvin spelar bara i händerna på de ljusskygga krafter du kritiserar.

En enad front är enad oavsett, allt annat är splittring.

Rawias Morra said...

mikhas

Jag tror inte att jag har hållit på med uppstyckning de beskriver ovan, men jag kan samtidigt inte blunda för att kvinnor hålls tillbaka i alla livets områden till förmån för männen.
Visst en enad front är en enad fron, men en fron som skjuter på varandra eller svälter ut varandra, som ju sker i de palestinska territorierna, är en fullkomlig katastrof.
Håller du inte med om de?

En gång för alla vill jag säga att jag trots att jag är muslim och arab och kvinna och allt annat som placerar mig alla möjliga negativa fack, så har jag inget emot bögar flator, strumfetischister och fan och hans moter. Och jag bryr mig INTE om vad folk har för sig i sina soverum.