Tuesday, July 17, 2007

Två små notiser


......
Hörde två saker som fick mig att skratta rejält idag!
1- Israels reaktion på George W Bushs tal om en ny fredskonferens för Mellanöstern var följande: Vi diskuterar gärna DEN POLITISKA HORISONTEN men vi vill absolut inte gå in på de tre huvudfrågorna BOSÄTTNINGAR, GRÄNSERNA OCH JERUALEM!
Jag har ett helarabiskt svar på detta: TA OCH KYSS MIN FARFARS RUMPA!
.....
Den andra roliga saken hörde jag av den föredetta irakiska parlamnetariken Mishaan al-Jubour.
Som i förbigående påstod han att den nya amerikanska ambassaden i Irak byggdes på en tomt som är 420 000 kvadratmeter!
Vad ska den heta? New Baghdad?

17 comments:

Anonymous said...

Du glömde att nämna Hamas kommentar. De vill som vanligt inte diskutera något alls:

- Vi fördömer denna amerikanska konferens vars syfte är att främja den sionistiske fiendens intressen

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=671738

Chutzpah? My ass.

Rawias Morra said...
This comment has been removed by the author.
Rawias Morra said...

Nej, jag har inte glömt Hamas kommentar! Jag håller faktiskt med dem! Inga fler fredskonferenser ala Bush och Israel, där palestinierna strippas nakna av sina rättigheter. Det är konferenser som enbart syftar till att strö sand i ögonen på resten av världen och för att palestinierna ska skriva under att de överger rätten till motstånd mot terroriststaten Israel!
Din ass behövs inte här i min blog, men kanske någon annanstans.
Nästa gång kan du väl vara karl nog och skriva ditt namn!

Rawias Morra said...

en kommentar här ovan togs bort därför att den kunde uppfattas som rasisitiskt.
Dessutom kommer jag aldrig mer att publicera kommentarer som innehåller ord på språk jag inte känner till, svenska, arabiska och engelska är det som gäller!Ingenting annat!

Rawias Morra said...

Jag hade skrivit att den amerikanska ambassaden i Baghdad byggdes på en tomt på 42000 kvadrat meter. Jag vågade nog inte tro mina öron. Men jag kollade reprisen av det Al-Jubouri sa, och det visade sig att tomten är
420 000 kvadrat meter!
Är det en stad man bygger eller en ambassad?

Hampus Eckerman said...

Det är ett palats - det måste ju vara värdigt amerikansk hybris!

Fast i ärlighetens namn aer det nog snarare en vanlig militärbas som vissa diplomater kommer att bo i. Alla ritningar låg ju av misstag uppe på nätet tidigare. Var det någon som laddade hem dem?

Rawias Morra said...

Hej Hampus,
Jag vet faktiskt inte om de finns på någon arabiskspråkig sida. Ska kolla det.
Men 420 000 kvadrat mitt inne i Baghdad! Inte ens Saddam gjorde så! Palestinska flyktingläger som Ain al Hilwe, som rymmer 100 000 palestinier är ett par kvadrat kilometer, alla nybybbda kvarter inräknade!

Anonymous said...

Hej Rawias Morra.
Mitt namn är Jonatan Unge och har läst din blogg nu i någon månad. Vad jag skulle vilja veta är vilka förslag du har för att lösa konflikten? Vill du ha en tvåstatslösning och i så fall inom vilka gränser? Anser du att alla flyktingar ska få rätt att återvända? Ska det upprättas en krigsförbrytartribunal och ska då endast israeler kunna ställas inför den? Tycker du staten Israel har rätt att existera? Om detta är fel plats att fråga på så ber jag omursät men jag hoppas ändå att du tar dig tid att svara mig.

MVH/Jonatan

Rawias Morra said...

Hej Jonatan,
Jag svarar gärna på dina frågor!
Mitt förslag till att lösa konflikten är till att börja med ett fullständigt israeliskt tillbakadragande från Västbanken! Att erkänna det palestinska folkets rätt till ett värdigt liv! Jag tycker att Västbanken och Gaza är en bra utgångspunt för att bilda en palestinsk stat. Ja, jag tycker att alla flyktingar ska ha rätten att återvända, väl medveten om att en stor del av dem skulle aldrig göra det. Jag till exempel! Jag bor i Sverige och har ett barn som betraktar sig som svensk och då har jag inget behov att åka ner och trängas med andra som behöver ett hemland. Jag har ju en. Många andra palestinier betraktar sina nya hemländer som hemma! Det som binder oss till Palestina är en moralisk plikt mot vårt folk. Inga människor, inget folk i världen förtjänar allt detta lidande och alla denna förnedring. Vi vill inte ha en palestinsk stat för att jävlas med någon.Vi vill ha en palestinsk stat för dem som inte har en kvadratmeter som de kan kalla hemma eller där de kan begrava sina döda, utan att oroa sig för att någon kommer och skyfflar bort gravarna med bulldozers.
Staten Israels rätt att existera avgör staten Israel. Antigen slutar de att trakkassera sina grannar eller så kan de sin fram emot en makaber framtid. Jag säger inte detta för att vara elak. Jag är fullkomligt övertygad om det jag säger! En Palestinsk stat måste vara suverän och råda över sitt territorim, sitt luftrum och sina vattenkällor. Israel kan inte fortsätta att plundra oss i all evighet!
Om det finns palestinier som förtjänar att ställas inför en krigsförbrytartribunal så ska dem självklart göra det! De hamnar nog i skuggan av alla israeliska massakrer på paletinier och libaneser ganska lätt. Men i princip, ja!
Men jag vill återvända till det där med gränserna! I förlängningen, om det blir fred, tror jag att mycket kommer att lösa sig själv. Varken Israel eller en framtida Palestina klarar sig utan varandra!
Jag hoppas att du fått svar! Hör av dig annars!

Anonymous said...

Tack för ditt svar. Några följd frågor om det går för sig. Om vi nu leker att du talar för hela det palestinska folket skulle du då kunna kompromissa angående frågan om flyktingarnas rätt att återvända? Vi talar väl om flera miljoner personer här eller hur? Det är mycket för vilket land som helst. Dessutom skulle israel inte längre ha en judisk majoritet och därför inte längre var en judisk stat vilket var själva iden från början om jag förstår saken rätt. Är detta en knäckfråga? Rätt att återvända, inte bara ekonomisk kompensation, eller ingen fred stämmer det? Skulle uppskatta om du återkom om gränserna då det är ganska avgörande. Nu kommer jag att ställa en personlig fråga vilket jag hoppas är ok annars ber jag om ursäkt. Tror du på Gud och i så fall på vilket sätt?
Jag vill ännu en gång tacka för att du svar mig och om du är intresserad så lovar jag att göra det samma.
Jonatan

Rawias Morra said...

Jag tror inte på Gud och jag skiter i om Israel fortsätter att vara en judisk stat. Det är ju rasistiskt. Jag kan inte försvara kristna och judars rättigheter i arabvärlden och acceptera en judisk stat. Så som jag inte accepterar religiösa skolor vilken religion de än lär ut! Alla religion är av ondo!!!

Jag tänker på mitt folk. Det handlar om miljoner naturligtvis! Men det skulle ju man ha tänkt på när man körde ut dem från deras land! Kom inte och säg att du tror på gamla testametet och snacket om att gud gav bort Palestina till er för då tappar jag respekten totalt!

Rawias Morra said...

Jo, en sak till!

Det finns plats för miljoner bosättare från USA och Ryssland och Sudan och hela jävla jordklotet. När det kommer till palestinierna som fördrevs från sitt land så finns det inge plats längre. Hur många lycksökare har inte sökt sig till Israel och påstått att de är judar fast de är inte det?
Om Sverige skulle vilja vara rent kristet så skulle inga muslimer, judar eller atiester få finnas här! Hur låter det?

Anonymous said...

Jag tror inte på Gud. Min fråga om hurvida du gjorde det var för att försöka förstå dig som person bättre då jag anser att tro på en gud faktiskt förmed sig visa konsekvenser. När jag ställde dig frågan om flyktigarnas rätt att återvända så ville jag veta om den är avgörande. Hurvida det är rätt att Israel är en judiskt stat är för mig oväsentligt, allt jag ville veta är om du faktiskt är ute efter en reell fred eller inte eftersom jag inte tro att Israel skulle gå med på deras återvändande. Förstår du? Synd att du direkt dra slutsatser om mig som är helt upp åt väggarn. Angåemde Sverige så är en överväldigande majoritet av befolkningen sekulariserade-kristna, eller hur? Det finns judar och muslimer men på grund av att majoriteten är kristna är även landet det. Hur går det med gränserna förresten?

MVH Jonatan

Rawias Morra said...

Jonatan!

En faschist idiot bombarderade mig med vidriga kommentarer igår. Jag var upprörd fram tills det framkom att han var inte riktig i huvudet!

Israel kan inte välkomna miljontlas invandrare, senast försökte man locka iranska judar, som inte vill komma till Israel, samtidigt som man säger att det inte finns plats! Vill man väl så finns det plats. Massor av palestinska byar som raserades 1948 står övergivna än idag! Min egen by inräknad!
Jag vet att Sverige är sekuläriserad. Tack och lov för det! Därför kan man leva i fred här oavsett om man troende, jude, homosexuell eller muslim! MÖ är sjuk på grund av religionen! Vi måste befria oss från religionen för att se varandra som människor!

När det gäller gränserna är jag ingen expert! När man åstadkommer en verklig och rättvis fred kommer inte gränsfrågan att vara knäckfrågan! Knäckfrågan är viljan att se varandra som människor, som har en okränkbar rätt till ett värdigt liv! Vi klarade det förut och vi kommer att klara av det i framtiden! Judarana och araberna har aldrig haft konflikter förut genom historien. Araberna och muslimerna har aldrig förtryckt eller massakrerat judar! Tvärtom, antalet judiska tänkare och vetenskapsmän som levde när araberna var i makten tyder på att judarna hade det bra och var välansedda!

Det är faktiskt underligt att man idag ser araberna som den stora Satan, fast man aldrig haft reella konflikter med araberna och trots att araberna är de enda som aldrig slaktat judar för sin judiskhet!

Hälsningar
Rawia

Anonymous said...

Det låter som att du inte är för en tvåstatslösning. Tanken om att alla ska se varandra som människor och leva tillsammans i frid och harmoni är vacker men utopisk. Palestinierna har varit utsatta för våld och förödmjukelse¨från den israeliska staten vilket jag antar har gett upphov till känslor av hat och bitterhet mot denna och det gör att jag har svårt att se att dessa folk ska kunna leva i fred i samma stat. Är inte en tvåstatslösning ändå bäst att börja med? Sen förstår jag faktiskt inte vad du menar med att araber aldrig har slaktat judar för sin judiskhet. Det har förekommit progromer mot judar i arabiska länder dessutom levde de där som andra klassens medborgare. Tycker faktiskt att det är jättekonstigt att du påstår något annat. Har du inte en lite för rosaskimrande syn på historien?

MVH Jonatan

Rawias Morra said...

Två statslösningen är självklar! Jag menar i förlängningen! Min syn är inte rosaskymrande! Det är du som är utsatt för historieförfalskning! Kan du nämna en enda incident annat än den i Hebron? Finns det belägg i historieböckerna för arbiska pogromer mot judar? På vilken planet bor du egentligen?

Gå inte på allt som man tutar i dig i syfte att hata. Judar har aldrig utsatt araber för massakrer för 1900-talet och detsamma gäller för araberna mot judarna!

Allt annat är lögner! Har du hört om Genizarummet i Egypten? Där fann man 100 000-tals dokument skrivna på hebreiska som berättar exakt hur judarna, som själva skrivit dokumenten, hade det! Judarna var previligierade!

Rawias Morra said...

Jonatan!

Jag vill helst inte publicera länkar här. Läs vad Ali Esbati har skrivit om Wikipedia! I vissa avseenden är Wikipedia helt suverän. I andra är deh värdelös. När Ali Esbati försökte rätta till felaktigheter som rörde honom själv, blev de refuserade! Så lögnerna fick stå kvar! Och det handlade bara om personlig data om honom! Wikipeida är dessuton tillgänglig för alla ändå. Dit kan man hitta i alla fall!

Men hur som helst, är jag glad att du hört av dig.